Barnskötaren Ewa Söderström på förskolan Eddagård vill ta hjälp av oss på Kvasar för att bygga en studio på förskolan Eddagård. Vi kommer följa det här projektet från hypotes till de första testen och utvärdering i slutet av terminen.
Del 1: Att bygga en lärmiljö med greenscreen, webbkamera och projektorer
Del 2: Kreativt kaos med Eva. Greenscreen-projektet fortsätter
Del 3: Rymddrakarna dansar…
Del 4: Med robot över Seattle – projektavslut och utvärdering
Ur ett chefsperspektiv:
Del 5: Att utmana och utmanas
Efter ett halvår av processhandledning och stöd från Kvasar och Pelle ska jag försöka sammanfatta projektet och dessutom komma med tips till andra pedagoger som är intresserade av greenscreen.
Läroplansmål:
Barnen har i min mening arbetat mer med estetik och källkritik, än just digitala verktyg. Även om det finns många verktyg runt omkring dem, så är de i bakgrunden i lärandet. Det mesta av fokuset ligger på tematik och berättelser, hur man förhåller sig till bilder, färger och en ständig diskussion om vad som är på riktigt och hur vi kan skoja till bilderna. Dessutom har jag försökt att skapa en tillåtande miljö som uppmuntrar till experiment.
Estetik och gestaltning:
Barnen är delaktiga i sina bilder och videos. Det är de som bestämmer bakgrunder, videos, hur stora eller små föremålen är och hur stora eller små de ska vara i scenen – och i slutändan komponerar hela scenen och bilden. Helheten är deras val. Jag ger dem naturligtvis förslag, tankar och verktyg men i slutändan är det barnen som bestämmer temat och hur scenen skall se ut.
Källkritik:
Det har varit en ständigt pågående diskussion om sanning och skoj, och hur man kan manipulera bilder med att klippa in sig själv eller ändra sin storlek. I programmet så kan man så enkelt förminska och förstora objekt eller sig själva för att få till dråpliga och oväntade situationer. Det har varit mycket skratt, och inte alltid samtal om källkritik.
Men vi har diskuterat att allt som visas på film och bilder inte alltid behöver vara på riktigt. Vissa barn tror att Spiderman finns på riktigt och att han kan flyga med hjälp av spindeltråd, och så skall det vara, samtidigt som andra barn vet att det inte är på riktigt.
Men när vi skapat de olika manipulerade bilderna så har vi haft ett samtal om sanning och manipulation. Samtal som vi kanske får återkomma till senare, och se vad de minns från våra olika projekt.
Tillåtande miljö:
Barnen har fått experimentera, utforska, undersöka, skapa, leka, dansa, testa och utforma. Och det har varit lustfyllt och inspirerande. Detta har lett till att de kan idag fixa flera saker själva i mediarummet. De vet hur man sätter upp miljön, ordnar med ljuset och ställer in iPaden.
Idag är det inte bara jag som pratar greenscreen utan flertalet barn på avdelningarna pratar om det.
Studion
Om någon av mina kollegor vill starta upp ett liknande projekt finns det ett par saker som jag verkligen vill rekommendera.
- Ljuset! Ljuset är prio 1, så se till att skaffa bra belysning direkt. Hellre ett par riktigt starka och bra lampor än flera fjuttiga.
- Kör ett grenscreen-tyg som går ut en bit på golvet så hela barnet kan vara med på bild, annars blir det lätt så att illusionen bryts när man aldrig får med dem i helfigur. Här köpte jag även en träskiva som jag klädde i tyg så att de skulle vara på plats när barnen sprang runt.
- Skaffa en fast plats att rigga upp allt. Vi har inte mycket tid för utvecklingsarbete, så se till att miljön inte blir en tröskel för att sätta upp och komma igång.
Slutmål:
För mig kändes det verkligen som jag kom i mål med mitt projekt när ett av barnen tog en av sina robotar som han byggt i ett återbrukstema, och ville gestalta att han flög med den över en stad. I min projekttext som jag formulerade i augusti så satte jag upp ett mål att miljön skulle vara mer tillgänglig och att barnen skulle mer spontant kunna komma upp och gestalta något med hjälp av greenscreen-duken. Samt att flera olika projekt kunde överlappa och färga av sig på varandra, t ex återbrukstema och greenscreen.
Här kunde vi ta barnets arbete och bara gå ned i studion och fånga det i en miljö och på det sätt som barnet önskade – direkt.
Projekttext
Med hjälp av Kvasar vill vi göra en green-screen-studio, dit barn och pedagoger kan komma och uppleva och utforska olika världar på ett lustfullt och konkret sätt. Jag vill att barnen ska få ett mer källkritiskt förhållningssätt, där jag och Kvasar prövar ut olika upplägg , med teknik som kan uppmuntra interaktion och samtal. Dessutom ser jag att man kan jobba med såväl digital kompetens, teater och olika estetiska uttryckssätt.
Var gränsen går mellan verklig och virtuell?
Jag är nyfiken på våra samtal och diskussioner om vad som är sant, vad som är fantasi – och var de upplever att gränsen går mellan det verkliga och det virtuella. Min första tanke är att vi skall på detta sätt kunna fånga tankar och teman direkt när de uppkommer t ex om någon arbetar med rymden kan man komma till studion och hoppa på månen eller om man arbetar med sagor som bockarna Bruse kan man komma dit och vara med i själva sagan.
Grundtanken är att ta tillvara på barnens intressen och det som fascinerar dem för stunden. En fördel som jag ser är att vi också kommer kunna testa och experimentera oftare, vilket gör att vi kommer kunna misslyckas och hitta nya lösningar – utan att behöva riskera att misslyckas och sedan behöva plocka ned hela miljön för att nu måste vi äta mellis eller gå ut.
Miljöfoton
Inköpslista (klickbara länkar)
2 st greenscreen-tyger från Hands-on Science
2 små arbetslampor från Jula (just nu 29,90 på Rusta)
1 Stor Spotlight från Rusta
Gröna latexhandskar från Staples
Byggskiva från Hornbach
Rullvagn som är till en blomkruka, som jag använder till projektorn. Från Hornbach
Grön Ikeapall från loppis
Papper i greenscreen-grön färg
Vad vi hade på förskolan:
Lång rullgardin från Ikea
Projektor
Mörkläggningsgardiner
Mängder av små spotlights
Ipad
Fläktar
Adapter HDMI-Ipad
Ipad
Slutsats
Det känns verkligen som jag lyckades i mitt projekt. Det var både enklare och tuffare än jag trodde, men nu känns det som om miljön är på plats. Cheferna har varit stöttande sedan dag ett i projektet, och nu ser vi även att flera kollegor är intresserade. Det blir som ringar på vattnet.
Dessutom måste jag passa på att tacka Kvasar. Jag vet inte hur många feedbackmail jag fått av Pelle som inspirerat mig i mitt projekt. Spännande! WOW! Kul! Underbart! Du är en stjärna! Bra! Toppen! och Genialt! Det är bara några ord från mailen! Vem vill inte fortsätta utmana sig själv då!
Amanda var till Eddagård en förmiddag och lärde mig mer om greenscreen. Barnen vill ofta dansa, så Amanda visade mig hur man infogar video. Jag fick också lära mig mer om olika effekter, där greenscreen kom till en helt annan nivå.
Jag måste säga att Kvasar är verkligen det bästa som hänt i Sundbybergs Stad för en som tycker om IKT och digitalisering! Så tack även till verksamhetschefen Jan Aili som sa ja!
Stort tack till er alla!