Legovägg

Seymour Papert, programmering och legoväggar

Per Falk på Kvasar Makerspace har under tid följt MIT Lifelong Kindergartens och MIT Media Labs arbete med Lego och olika tillämpningar av materialet. Ett samarbete som Seymour Papert, professor på MIT, gjorde känt med sitt revolutionerande programmeringsspråk Logo, där Lego blev en av varianterna av språket, en av föregångarna till språket och miljön Scratch.

I vår strävan efter att bygga miljöer som är multifunktionella, med ytor som bjuder in till interaktion och upplevelser samt kan växa med utmaningen – breda väggar, lågt golv, högt tak – gillar vi verkligen att jobba med lego på höjden.

Det finns så många möjligheter i materialet och lika många ingångar till våra läroplaner. Här kan barn, elever och vuxna jobba med sin finmotorik, samarbetsförmåga, innovationsförmåga, teknik och mekanik – dessutom är miljön öppen för att bjuda in annat material som 3D-printade kugghjul, motorer från Lego WEDO eller en vägg för att lära ut maskinkod med svarta och vita kvadrater.

Lego “Maker” från WeDo 2.0 MAKER-aktiviteter – låg- och mellanstadiet (pdf)

En hälsning till processledarna på Kvasar från okänd pedagog eller student