Att bygga en lärmiljö med green-screen, webbkamera och projektorer

Barnskötaren Ewa Söderström på förskolan Eddagård vill ta hjälp av oss på Kvasar för att bygga en studio på förskolan Eddagård. Vi kommer följa det här projektet från hypotes till de första testen och utvärdering i slutet av terminen.

Del 1: Att bygga en lärmiljö med greenscreen, webbkamera och projektorer

Del 2: Kreativt kaos med Eva. Greenscreen-projektet fortsätter

Del 3: Rymddrakarna dansar…

Del 4: Med robot över Seattle – projektavslut och utvärdering


Ur ett chefsperspektiv:

Del 5: Att utmana och utmanas


Projektet

Med hjälp av Kvasar vill vi göra en greenscreen-studio, dit barn och pedagoger kan komma och uppleva och utforska olika världar på ett lustfullt och konkret sätt. Jag vill att barnen ska få ett mer källkritiskt förhållningssätt, där jag och Kvasar prövar ut olika upplägg , med teknik som kan uppmuntra interaktion och samtal. Dessutom ser jag att man kan jobba med såväl digital kompetens, teater och olika estetiska uttryckssätt.

Var gränsen går mellan verklig och virtuell?

Jag är nyfiken på våra samtal och diskussioner om vad som är sant, vad som är fantasi – och var de upplever att gränsen går mellan det verkliga och det virtuella. Min första tanke är att vi skall på detta sätt kunna fånga tankar och teman direkt när de uppkommer t ex om någon arbetar med rymden kan man komma till studion och hoppa på månen eller om man arbetar med sagor som bockarna Bruse kan man komma dit och vara med i själva sagan.

Grundtanken är att ta tillvara på barnens intressen och det som fascinerar dem för stunden. En fördel som jag ser är att vi också kommer kunna testa och experimentera oftare, vilket gör att vi kommer kunna misslyckas och hitta nya lösningar – utan att behöva riskera att misslyckas och sedan behöva plocka ned hela miljön för att nu måste vi äta mellis eller gå ut.

 

Hypotes om tillgänglig lärmiljö

Jag vill undersöka om en lärmiljö med monterad och testad utrustning, där det finns inspirerande och genomtänkt material ständigt tillgängligt kan ta bort vissa teknik- och tidströsklar för mig och mina kollegor. Dessutom vill jag se om samtalen om internet blir annorlunda efter det att barnen prövat Green screen.

(Pelles kommentar: Det här är tankar som går igenom i Mitch Resnicks resonemang om labb och lärmiljöer. Low floors, High ceilings och wide walls.)

Rummet på Eddagård

Vi har ett stort rum som vi tänker dela av i två delar med hjälp av Green Screen-tyg och mörkläggningsgardiner eller rullgardin. Ena sidan ska man med hjälp av ipad, stativ och grönt tyg göra filmer och ta foton. Tyget ska jag för försöka sätta upp med hjälp av rundstavar, och jag skall även klä ett bord med grönt tyg där barnen kan gömma sig bakom med sina handdockor m.m. Vi får se om vi även gör handskar och kläder i samma gröna tyg.

I rummets högra del ska man kunna göra rekvisitan för t ex handdockor till filmen med hjälp av olika material. Det ska också finnas en vägg med olika inspirationsbilder.

Vi tänker även pröva ut att placera en webbkamera i en del av rummet för att kunna filma och projicera barnen i olika miljöer och där de undersöker effekterna i program som Webcamtoy.

En första skiss på miljön

Material:

-papper i olika storlek och tjocklek

-kartong

-grönt papper i olika storlekar

-blompinnar (som vi ska måla gröna)

-flörtkulor

-glasspinnar

-tyger

-ögon

-träknappar (knappformar)

-garn

-ståltråd

-naturmaterial som pinnar, stenar, löv, kottar m.m.

-återvinningsmaterial som tomma toalettrullar, mjölkförpackningar m,m.

-tejp (grön tejp)

-pennor

-saxar

Det ska också finnas färdigt material som:

-bilar

-legogubbar

-dockor

-djur både i plast och tyg

-klossar

1 Kommentar on “Att bygga en lärmiljö med green-screen, webbkamera och projektorer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *