Kreativt kaos med Eva. Green-screen projektet fortsätter

Barnskötaren Ewa Söderström på förskolan Eddagård vill ta hjälp av oss på Kvasar för att bygga en studio på förskolan Eddagård. Vi kommer följa det här projektet från hypotes till de första testen och utvärdering i slutet av terminen.

Del 1: Att bygga en lärmiljö med greenscreen, webbkamera och projektorer

Del 2: Kreativt kaos med Eva. Greenscreen-projektet fortsätter

Del 3: Rymddrakarna dansar…

Del 4: Med robot över Seattle – projektavslut och utvärdering


Ur ett chefsperspektiv:

Del 5: Att utmana och utmanas


Arbetet fortsätter med projektet och jag har en tydligare idé om vad jag vill göra och vad barnen skall få uppleva. Per från Kvasar instruerar och peppar mig till att göra många små test och att så snart jag kan bjuda in barnen för att vi tillsammans skall upptäcka möjligheter och utmaningar.

Även om det har varit små motgångar med framför allt tekniken, så känns det som att allt är på plats för att kunna göra ett första test. ”Good enough” för att kunna komma vidare.

Min vision

Har man ett projekt som handlar om film, green screen eller gestaltning framför webbkameran ska alla avdelningar på Eddagårds förskola kunna komma hit och enkelt förverkliga detta. Oavsett om det är projektet småkryp eller fordon.

 

Frågor från en kritisk vän

Här har ett frågebatteri som Per förberett för mig att ha i bakhuvudet när jag jobbar. T ex

  • Vilken skillnad gör detta för barnen? Alltså om man ställer detta mot annan undervisning eller utforskande.
    • Green-screen
      • Vad möjliggör detta?
      • Vilka hinder finns?
      • Förlorar vi något på vägen?
    • Projektioner
      • Vad möjliggör detta?
      • Vilka hinder finns?
      • Förlorar vi något på vägen?
    • Webkamera
      • Vad möjliggör detta?
      • Vilka hinder finns?
      • Förlorar vi något på vägen?
    • Gestaltning
      • Vilka roller intar barnen? Om man instrerar mer, eller spontant? Skillnader?
      • Skillnader mellan kön och ålder?
    • Pyssel kopplat till media
      • Vad händer med ett pysselbord som står intill dessa verktyg?
      • Vilket material intresserar barnen just i denna miljö?
    • Källkritik
      • Hur närmar man sig frågan om källkritik?
    • Vilken skillnad gör en fast plats till skillnad från att man måste bygga upp något på avdelningen?
      • Vilka utnyttjar och varför?
      • Vilka vill inte använda lokalen och varför?

Slutligen, vilken roll har rektorerna i detta arbete och vilka positioner intar de i förhållande till kostnader, utvecklingsprojektet och digitalisering?

 

Reflektion

Det här tar tid. Man skulle ha satt sig i rummet och tagit in allt först innan man bara satte igång och jobbade. Nu fick jag förändra och göra om en del för att jag är ivrig och impulsiv. Det enkla är inte alltid det bästa, det blev en del ”Gör om, gör rätt!”

1,5h / vecka som är avsatt för detta är ibland för litet. Man hinner inte, man kanske skulle ha inlett med en hel dag för att ha snabbt kommit igång.

 

Till nästa gång – ett snabbt test med barn

Jag tar fram 4 bilder. T  ex Fisk, stjärna, insekt, snöflinga som leder barnen mot ett tema för green-screen. Alltså hus, rymden, skogen och fjället.

Dessutom skall jag ta fram rikligt med material som de kan få inspireras av och plocka fram t ex riktiga löv, andra objekt som är gröna men även andra färger, handskar, olika tyger som man kan undersöka och även se igenom.

Detta blir ett första test för att se hur barnen reagerar samt vad de reagerar på? Vilka roller intas? Hur väljer barnen att gestalta nånting, någon beroende på vilket tema som väljs och roller som intas framför green-screen?

Vilken skillnad gjorde detta?

Jag skall kliva långt utanför komfortzonen och spela in mig själv och lyssna vad som uppkommer, hur jag presenterar saker och barnens tankar och reaktioner i mötet med rummet och olika material.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *