Carrot and Pea – arbetet rullar vidare

Inspirerad av ett blogginlägg från Exploratorium i San Fransisco kommer ni få följa makerpedagogen Ewa Söderströms mekanik- och fysikprojekt. Ett projekt som tar avstamp från boken Ärtor och morot skriven av Morag Hood. I det första inlägget beskrivs mål och förväntningar samt hur hon planerar att lägga upp projektet. Nästa blogginlägg beskriver arbetet och barnens möte med temat. Och projektet avslutas med en utvärdering och reflektion samt lärdomar till andra pedagoger.

Första inlägget: Morot och Ärta

Andra inlägget: Carrot and Pea – arbetet rullar vidare


Från förra inlägget:

Syftet med projektet är att skapa ett språkstärkande bygg- och konstruktionsprojekt, där vi utgår från boken Carrot and Pea och ser hur vi kan omsätta idéerna till handling. Det som är roligt och intressant med detta tema och denna bok är att vi kommer att jobba med de vanliga formerna kula och en stång, och tittar närmare på sånt som kan rulla eller bygga med men utifrån en berättelse om en ärta och en morot.

Nu har jag haft tre grupper på Kvasar, 4 barn i varje grupp. Dagen innan var jag till Kvasar och dukade upp materialet, det här mötes barnen av:

Jag började med att läsa och diskutera boken Carrot and Pea, om Colin och Lee. Likheter och olikheter bland människor och i naturen.

Barnens tankar om lika-olika

– Det är bra att vara olik.

– Om vi inte är olika vet vi inte vem som är vem.

Barn diskuterade hud- och hårfärg i en grupp, där andra grupper kopplade kroppsdelarna till boken. T ex:

– Som ärtan vårans huvud.

– Våra armar är som morot.

I en grupp kom barnen in i religion och språk, där vi konstaterade att vi pratade fyra olika språk i gruppen.

Undersökande, design och konstruktion

Vi gick igenom materialet och barnen testade de olika bollarnas densitet och studsförmåga. Barnen konstaterade att pingisbollen var lättast och studsade bäst. Glaskulan studsade nästan inte alls och var tyngst.

Barnens ritningar

Barnen gjorde en ritning hur deras ramp/rutschkana skulle se ut. Nu började skapandet och Kvasar blev till en enda stor kreativ verkstad. Det var så härligt och tillfredsställande att se barnens engagemang. Kartongbitar, pappersrullar, flörtkulor, olika tejpsorter med mera låg utspridda över hela golvet. Jag upplevde att de flesta barnen hade en idé hur deras ramp/rutschkana skulle se ut, men att det ändrades under skapandet.

Samarbete och idégenerering

De flesta barn använde limpistolerna först för att få fast de olika delarna. Jag ser det som att barnen tycker det är lite spännande att få använda limpistol. Förutom ett barn som uttryckte; “Jag är livrädd för dem för dem är varma.

Barnen börjar limma och ett barn konstaterade att man måste limma ganska fort för annars torkar limmet. De upptäckte också rätt snabbt att limningen inte höll så bra. En del barn gav upp på en gång, medan andra förstärkte med lim runt om kartongen. De som gav upp stadgade upp med tejp. Silvertejp var ett nytt material för barn som blev en favorit.

Inget bygg var det andra likt. Det här bygget arbetade två barn tillsammans. Jag upplevde att ett barn var projektledare och kompisen byggare, men att de hjälpes åt. Deras taktik var att först göra själva rännan. De klippte upp pappersrullar och limmade ihop till en lång bana. Idén hur de skulle få till lutningen lånade de av kompisen bredvid.

Boken får ett eget liv genom barnens tolkning av berättelsen och i deras konstruktionsarbete

De relaterar också sina konstruktioner till boken:

-Vår morot är jättestor.

-Ärtan fastnar. Pingisbollen var för stor och fastnade i röret.

Lee (ärtan) fastnar i röret

-Jag kan nästan inte ta bild. Hela moroten får inte plats.

Bilden nedan var en av konstruktionerna som inspirerade flera i gruppen. Hen börja med att limma ihop två delar som ett V, men det gick bara sönder, silvertejp blev lösning. Bygget blev brant, har trappsteg och en kulfångare.

Barn som går sin egen väg

Det här bygget blev jag lite orolig över.

-Hur ska det här bli?

-Kommer det bli en ramp/rutschkana?

Hen började med att ta flera olika kartongbitar som tejpades ihop med silvertejp. En kompis kommenterade bygget:

-Titta, nästan som en Minecraft.

-Det är en Minecraft. En Minecraftgubbe.

Ewa: -Hur tänker du nu? -Hur blir det med rampen eller rutschkanan?

-Jag ska göra en vägg här. (Som en rink.) -Ja jag ska göra en tävling.

Jag behövde inte alls vara orolig. Rampen och arenan blev fantastisk, och han valde att gå sin egen väg utifrån den bild han hade i huvudet.

Reflektion

Stämningen under själva bygget var enastående, barnen gav feedback till varandra och deras byggen. Och de hjälpte även varandra. Det här projektet är makalöst roligt och lärorikt. Jag har använt diktafon för att höra hur jag pratar och vilka frågor jag ställer. Men jag kan också höra hur barnen samtalar med varandra. Jag vet att barnen har varit intresserade av min inspelning, då det har stått framför och sjungit för att utforska ljudvågorna. Det får jag också ta del av när jag lyssnar.

De har haft tid att skapa sina ramper/rutschkanor i sin egen takt. Det vi inte hann i projektet var att barnen skulle rita av sina byggen när de var färdiga annars kom vi så långt (om inte längre) som jag hade tänkt mig.

Barnen fick skapa fritt och jag fick verkligen tänka mig för att inte lösa barnens olika problem utan de fick testa sig fram själva. Att barnen själva fick dokumentera under projektet har varit uppskattat.

En film som visar på barnens olika lösningar

En värld av Collin & Lee framträder

På väg tillbaka till förskolan letade vi geometriska figurer, ramper och rutschkanor. Plötsligt utbrister ett av barnen:

-Titta en vagnramp.

Exploratoriums handledning (pdf)

Exploratorium sådde ett frö

När jag hittade det här projektet på Exploratorium tänkte jag “Det här måste jag testa!” och jag såg en idé om hur barnen skulle bygga, konstruera och förstå. Men att det skulle bli så här bra kunde jag aldrig förutse. Om man kunde spara den känslan som fanns i rummet när barnen var som mest kreativa i en burk skulle burken explodera.

Den känslan kommer jag bära med mig som ett av mina bättre projektarbete. Nu ser jag fram emot att bygga broar.

Fortsättning: På förskolan hämta jag kartonger i olika storlek och då fortsatte barnen bygga och konstruera bl a garage, båtar, barnvagn (en kartong med dockor i på en rullpall)

Barnens reflektion:

– Det var roligt.

– Jag tycker om att gå till Kvasar och göra massa grejer.

– Superkul

– Jätte, jätte, jätte,  jätteroligt.

– Jag tycker det var kul att bygga för första gången.

– Jag vill dekorera min kulbana så den blir jättefin

– Vi lärde oss om morot och ärtan. Att dem är olika. Moroten kunde nästan göra allt som ärtan. Men inte kurragömma, studsa och hoppa. Den var ett bra torn.

– Måste vi gå tillbaka. Kan vi inte äta här. Det är så roligt!

Språkstöd till arbetet

Vi jobbar med en språkmall sedan en tid tillbaka. Dels för att fånga upp vilka ord som vi avser att barnen ska få jobba med under projektet, men också för att hjälpa barn, kollegor och varandra att rama in projektet och hjälpa till med vilka förmågor och större mål som vi avser jobba med.

Här är språkstödet för just detta projekt. (Word-dokument)

VerktygMaterialSammanfogande materia
Limpistol, sax, kniv, brytbladsknivKartong, papper, glas, plast, filt/tyg, pappersrulleLim, limstift, kludd/häftmassa, tejp, gaffatejp, silvertejp, maskeringstejp, klister, limstänger, elefanttråd, gummisnodd, piprensare,
Andra verktygArkitektur/bygge/planeringBegrepp
Ipad, digitalkamera, uppslagsverk, färgpennor, blyertspennor, telefon, datorSkiss, ritning, modell, planering, arkitekt, teckning, beskrivning, ingenjör, projekt, lutande plan, ramp, rutschkana,Stabilitet, stadga, konstruktion, 
Former Lägesord Bindeord 
Fyrkantig, rektangel, fyrkant, rund, cirkel  På, i, ner/upp, uppåt, neråt, bakom, bredvid, under, Därför att, att, så här, utan, samma sak som 
Ord att jämföra med/synonymerUtforskande frågorDet vi gör/det som händer(verb)
Lika/olika     Likheter/skillnader      Upp/ner                                      ensam/tillsammans   lutning/plattVarför….? Var….?Hur….? Vad händer om…? På vilket sätt…? Har du…? Kan du…?Bygga/bygger, kasta, klippa, klistra, klättra, fotografera, lägga, dokumentera, dekorera, ramla, filma, studsar, rullar, limmar, fixa, funkar, tejpar, glider, åka, videofilma,
Beskrivningar av personer/sakerBarnes egna ord 
Stor/mellan/liten, rund, studsig, lätt/tung, lättare/tyngre, större/mindre, varm/kall,  jättelång, snabb, beige, hårt, mörk/ljusLimtråd-                                     Limpistola                                      Studsaboll Pysseltråd-piprensare 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.