Jag ska bli makerpedagog!

VFU-studenten Nathalie gör sin verksamhetsförlagda utbildning i Sundbyberg och har tidigare varit på workshop på Kvasar under sin utbildning till förskollärare. Idag har hon makerpedagogen Nadia som kollega. I samband med ett återbesök på Kvasar så fick Nathalie testa lite olika typer av material och maskiner, och hon berättade att workshoppen under sin på Kvasar hade varit ett av de roligaste momenten under sin utbildning. Innan hon gick så utbrast hon: “När jag är klar med min utbildning ska jag också bli makerpedagog!”

Det här gjorde utvecklingsledaren Pelle Falk lite nyfiken och han bad Nathalie att utveckla sitt resonemang i text.


Hej Nathalie!

Vad tänker du om adekvat digital kompetens idag till skillnad från när du gick kursen? Likheter – skillnader?

Under sin utbildning har Nathalie arbetat med BookCreator och berättelsen Minou och resan. Här kan man läsa om bokens syfte.

Till skillnad från kursens upplägg blev jag positivt överraskad när jag fick vara i Kvasars lokaler och testa mer material och fler metoder (tramsbottar/green-screen) att det digitala kunde vara så “enkelt” och så mycket mer. Att få vara rent fysiskt i en verkstad öppnar verkligen upp ögonen för detta.

Under kursen så testade vi att koda med Ascii och konstruera med Makey-makey vilket gav mig en helt annan syn på IT och digitalisering. Men nu är jag nyfiken på hur mycket mer vi kan göra och känner mig efter återbesöket motiverad på vad vi kan undersöka och uppleva digitalt tillsammans med barnen. Bara genom besöket på Kvasar fick jag en annan känsla för digital kompetens än vad jag haft innan. Detta öppnade upp en sida jag aldrig haft till det digitala innan.

Då dagens samhälle blir mer och mer digitalt, gäller det att vara öppen och nyfiken kring de samhällsförändringar som faktiskt händer omkring oss idag.

Vad ser du och vad tänker du utifrån din VFU-plats? Vilka iakttagelser gör du av din handledare och din kollega makerpedagogen Nadia?

Turen att få jobba med en makerpedagog på sin VFU plats är att jag ser intresset hos både barn och vuxna med den digitala tekniken och att skapa med teknik. Det behöver inte vara svårt, det finns så mycket man kan engagera de barn som kanske inte heller har tillgång till detta hemma. Det är viktigt med en kompetens inom det digitala så vi även kan lära barnen som är framtiden att känna att teknik inte ska vara svårt, eller rent normbrytande “killigt”. Även att symboler har en stor påverkan inom tekniken som gör att oavsett språk kan förstå det digitala. Jag har fått lära mig extremt mycket om både källkritik och vilken påverkan samt skillnad man kan göra som vuxen genom att engagera barnen i vad som är falskt och sant, och hur enkelt det kan vara att bara en legovägg kan bli både analogt och digitalt med hjälp av programmering, som även det är väldigt brett.

Vad är det som gör att du önskar bli makerpedagog?

Min nyfikenhet på att bli makerpedagog kom i samband med ett besök på Kvasar när jag följde med makerpedagogen Nadia som berättade lite om stället, vad man kan göra och hennes roll. Vi hade barn med oss så jag kände mig nog lite stressad när jag försökte förstå och lära samtidigt som när jag var med barnen och skulle försöka hjälpa dem att förstå (allt var så nytt då).

Men tillsammans med kurslitteraturen samt erfarenheterna efter besöket på Kvasar blev jag riktigt intresserad av funktionen makerpedagog. Jag förstod mer och kände mig tryggare, vilket var roligt! Dessutom var det en härlig känsla av att lyckas programmera och koda vilket jag aldrig riktigt känt tidigare. Detta är den känslan jag vill att just barnen ska få känna! Jag vill få barnen att känna sig stolta och att de också kan lyckas!

Jag vill få barnen att känna sig stolta och att de också kan lyckas!

Nathalie, VFU-student

Hela mitt liv har jag fått höra att jag inte kan exempelvis matematik, teknik osv. Detta besök och insikt gjorde mig inte bara nyfiken utan även stolt!

Tyvärr är det stora skillnader mellan förskolor och avdelningar idag. Vissa förskolor jobbar inte med den digitala tekniken i någon större omfattning, utan nöjer sig med lärplattan som en digital teknik. En önskan hade varit att fler förskollärare fick en insyn i en sådan verksamhet som Kvasar då möjligheterna öppnar upp nyfikenheten hos fler att jobba mer digitalt. 

Jag vill att vi vuxna ska förstå mer av den digitala världen som faktiskt barnen ingår i just nu och som jag även tror kommer att expandera. Jag vill få barn att engagera sig i detta oavsett kön, etnicitet eller klass. ALLA ska ha rätt att känna att de KAN. Tänk så mycket mitt lilla besök blev av, och tänk så mycket jag kan få lära och vad barn kan få ta del av!

Och därför vill jag bli makerpedagog!

//Nathalie, VFU-student

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.