Boken Lifelong Kindergarten
Lifelong Kindergarten skrevs 2017 av Mitch Resnick, professor på MIT. Bokens grundtanke var att dra insikter från barnens lärande i förskolan till samtiden och dagens samhälle. Där en av hans grundteser är att barn (i alla åldrar samt vuxna) behöver odla sin kreativitet och agera mer kreativt. Via hans 4 Pn, Projects, Passion, Peer and Play, så kan vi hjälpa barn att förbereda sig för en värld där kreativt tänkande och nya lösningar är viktigare än någonsin. Är man intresserad av det här som vuxen finns även deras LCL – Learning Creative Learning.
Boken har kommit att bli något av vår skaparbibel i Sundbyberg och även för Anna och Sophie som följer och forskar på vår framväxande praktik.
I detta blogginlägg så skriver Ewa Söderström om en aktivitet ute på gården utifrån Mitch Resnicks 4P.
Ett blogginlägg och reflektion från Ewa Söderström
I våras när jag lyssnade på ett YouTube-klipp om projekt med Mitch Resnick, en läsläxa vi hade till vår Makerpedagogsträff, så kopplade jag ihop hans tankar om projekt till en aktivitet jag hade haft på gården samma dag. Aktiviteten var att konstruera och undersöka materialet vattenkanal från Hands-on Science. Grundtanken var att lyfta ut kanalerna på gården och se hur barnen skulle interagera med det, samt vilket övrigt material som skulle användas. Då vi har en brant och rätt lång backe på gården, så fick barnen chans att använda såväl naturmaterial, som klossar och bilar i aktiviteten.
Project
I filmen om Projekt så pratade Mitch Resnick bland annat om om Lego, och att i de projekt där Lego ingår så lär sig barn tidigt om ingenjörskoncept och byggkunskap samt om strukturer och stabilitet. Han säger att det viktigaste barn lär sig i sådana här aktiviteter är inte det färdiga bygget – utan processen. Att de lär sig om processen från idé till en färdig produkt. Barnen lär sig strategier för att komma med nya idéer, som de sedan kan testa med input från andra barn och vuxna.
I vår aktivitet på gården byggde barnen tunnlar med klossar, de byggde upp och de ramlade ned, barnen byggde upp igen men denna gång så justerade de konstruktionen så att det blev stadigare. En tunnel byggdes för smal så att vissa bilar inte kom igenom, då breddades den. Kanans start och slut byggdes upp för att få mer lutning så att bilarna fick mer fart och/eller kunde flyga.
Aktiviteten hade en början och det fanns små färdiga produkter, delmål och processer under tiden. Banan ändrades konstant och nya idéer skapades byggdes in ända fram tills det var dags att gå in.
Tre olika starter
Två olika typer av tunnlar
Passion
Mitch pratade även om vikten och värdet av att människor följer sina intressen och bygger vidare på sin passion (video). När människor arbetar med ett projekt som de verkligen bryr sig om, arbetar de hårdare och håller ut längre inför utmaningar och hinder. Han pratar om lågt golv och högt i tak. Från enkelt till mer avancerat. Men även om breda väggar att man kan ha olika intressen.
I den här aktiviteten märkte jag att barnen hade olika intressen, och det här är endast ett urval av intressen och uttryck:
- Några barn utforskade lutningen genom att ständigt och aktivt köra bilarna
- De var de som tävlade med vem som kommer först ner – barnet eller bilen?
- Eller de som undersökte om bilen kommer klara av att komma ned utan att stanna eller tippa
- De som byggde och konstruerade tunnlar
- De som utforskade starten så att den blev stadig och med rätt lutning
- De som konstruerade hoppet på slutet av banan så bilarna flög längre och längre
- Andra fokuserade på att bygga allt mer avancerad tunnlar med fönster samt en port som gick upp och ner när bilarna kom.
- Några barn la klossar under rännan, då de tyckte att bilarna gick fortare samt att ljudet ändrades när bilarna åkte
Några av de barn som var som mest passionerade, jobbade med banan i ca 2,5 timma. Det upplever jag som ganska länge. I aktiviteten fick barnen utrymme att fritt undersöka och testa material men basmaterialet, vattenkanalen, var känt sedan tidigare och mycket använt. Ett öppet och tillåtande material. Tillägget klossar var första gången jag använde tillsammans med bilbanan och då tog utvecklingen och lärandet hos barnen ännu en ny riktning. Det var flera pedagoger som var delaktiga på olika sätt och i olika grad i aktiviteten, men jag fanns med som ett stöd hela tiden.
Play
I videon om Play pratar Mitch om skillnaden mellan lekhage och lekplats. Lekhage är begränsat utrymme med begränsade utforskningsmöjligheter. Lekplats är en plats för att experimentera, utforska och samarbeta. Då växer det kreativa tänkandet och man vill fortsätta experimentera, testa nya idéer och testa gränser och vågar ta risker.
Under den här aktiviteten var det verkligen en lekplats. Materialet kunde användas för att experimentera, utforska och samarbeta. Ett barn tog en hög med gräs och la det i kanalen, så när bilen kom skulle gräset spridas ut. Om högen var för stor vad hände då? Jo, bilarna fick tvärstopp. 😊 Ett annat barn blev inspirerad och börja lägga löv så att löven skulle virvla i väg. Och vad hände då? Jo, ingenting.
Löven ligger bara kvar. Bilarna åkte bara över.
De barnen vågade verkligen experimentera, testa nya idéer och ta risker. Och precis som Mitch Resnick skriver i Lifelong Kindergarten i kapitlet om lek (Play) så är det många moment som ryms i barnens lek – t ex inspiration av och för varandra; samarbete; risktagande.
Tycker nästan lövprojektet blev som konstverk. (Inspirera varandra) Ett barn körde ut klossar bla till ett barn så att det han/hon kunde höja upp kanan. Kanan står nu på pelare. (Samarbete) Den här idén fungerade inte så bra. (Våga ta risker)
Peers
I videon och kapitlet jämnårig/kamrat (peer) diskuterar Mitch om hur viktigt det är att samarbeta och dela sina erfarenheter. Att lära sig med och av sina kamrater. Att skapa en miljö av förtroende och respekt så barnen känner sig bekväma att prova nya saker och bilda nya typer av samarbeten.
Aktiviteten samlade barn från hela förskolan från de yngre till de äldre. De äldre barnen kunde hjälpa de yngre barnen t ex med att hämta sina bilar, hjälpte till att reparera och bygga upp konstruktionerna när det rasade. Barnen lärde sig att inspireras av varandra t ex ett barn kom på att man kunde lägga sand i kanalen och vips blev det ett undersökande och utforskande med sand och mönster.
Barnen undersöker däckmönstret från bilarna Mindre bilarna hämtar last Och så testar de att skriva sina namn också
Barnen lägger även till stora klossar drar aktiviteten åt ännu en riktning.
Ett barn tyckte tunneln skulle heta Hexiga tornet för det er lite läskigt ut Barnen har lärt sig att tunneln behöver en stadig grund att stå på
En annan dag kom barnen med stora legoklossar, och då förvandlades tunneln till en häst. 😊
Bas – Tillägg – Expansion
I förskolan i Sundbyberg kommer vi att arbeta med Linda Linders Solfjäder-modell som en mall för att förstå och uttrycka olika nivåer och krav inom digitalisering och skapande med IT. Och tar jag den modellen för denna aktivitet så kan man se Basen som grunden med vattenkanalerna. När vi kommer till Tillägg och Expansion för denna aktivitet så prövade vi även att koppla upp Makey Makey utomhus.
Reflektion
Jag upplevde att aktiviteten hade lågt golv, högt i tak och breda väggar. Det genom att barnen kunde bygga, konstruera och utforska i sin förmåga och intresse. Samarbetet mellan barnen upplevde jag som fint, visst blev det några få konflikter om olika tankar och riktningar i bygget eller turtagningen i starten där konflikten kunde vara att barnen var ivriga och vetgiriga och därför hade svårt att vänta på sin tur. Men i det hela hjälpes barnen åt med många diskussioner och problemlösningar mellan barn-barn och barn-pedagog.
Lågt golv – miljön skall bjuda in och gärna vara självförklarande
Högt tak – lärandet måste kunna växa med ens projekt där nya material, verktyg eller metoder kan erbjuda nya höjder och möjligheter
Breda väggar – ett brett sortiment av verktyg och metoder för att kunna erbjuda alternativa vägar för projektet
Det var en riktigt rolig uppgift att tänka och fundera på aktiviteten utifrån Resnicks 4P, och något som jag tror att jag kommer göra fler gånger. Det är här som man kan se hur vi som makerpedagoger verkligen kan hjälpa till med perspektiv och tankar inom skapandeprocesser för konstruktion, programmering och problemlösning.
1 Kommentar on “När teori möter praktik”