Filma krasse med timelapse
Försöken fortsätter på Förskolan Blåklockan att dokumentera krasse som växer med time-lapse och här är de senaste reflektionerna från Annlo och Tarja.
Del 1: Krasse och känslan för tid på Blåklockan
Del 2: Framgång och misslyckanden med krassen
På morgonen inser vi att vi glömt laddaren till ipaden. Eftersom att vi sett att fröna redan börjat gro har vi nu lite bråttom. Vi riggar upp igen, och gör en ny inställning i appen med förhoppning att den tar fler kort per timme (eftersom att filmen gick för snabbt vid förra försöket) och gör vi nu ännu ett test där vi kollar antal foton under 6 timmar. Klockan 14:30 ska vi kolla filmen och inställningarna för att sedan förhoppningsvis börja filma på allvar.
14:30 kollar vi vår testfilm och ser att den har spelat in helt galet. Vad gör vi för fel? Det kan vara att vi har en massa provfilmer som tar för stor plats. Vi raderar provfilmerna och riggar upp igen och kollar inställningarna.
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Vad gör vi för fel med ipaden? [/perfectpullquote]
Vårt lilla makerprojekt fungerar!
Vi samlar barnen och visar Krassen som nu har börjat gro. Bomullen är alldeles blöt så vårt system med självvattning ser ut att fungera bra. Vårt lilla makerprojekt fungerar! Vi hämtar en extra lampa så att fröna får extra ljus. Barnen får stå på en pall bredvid och titta en efter en. De är fascinerade och vill titta nära. De jämför krassen och bilden av krassen på ipaden, som om de vill övertyga sig om att det är samma, och vi reflekterar över gårdagen om att vi gjorde en såbädd till fröna och att vi vattnade. [perfectpullquote align=”right” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]”De har vaknat!”[/perfectpullquote] Vi frågar också om någon vet vad som kommer att hända nu. De skakar på huvudena och ser undrande ut. Merri Ball upptäcker att det har hänt något med fröna och säger: ”De har vaknat!” Ezra som är sist ut att titta på krassen får trycka på start och sätta igång inspelningen. Nu hoppas vi att allt går som planerat, men gör det inte det så gör vi ett nytt försök. Nu håller vi tummarna.
Felsökning pågår!
När vi satte igång inspelningen kunde vi se att ipaden tar ett fotografi var annan minut och att det motsvarar 0,03 sekunder färdig film. Vi har också konstaterat att den färdiga filmen kommer att bli 15 sekunder lång. Vad innebär det? Hur många timmar ska den fota? Blir det lagom intervall? Med hjälp av Annlos söner kom vi fram till det bara blir ca 16 timmars inspelningstid och det känns alldeles för lite.
Krassen hinner ju inte växa särskilt mycket på ett dygn. För att kunna spela in en tillräckligt lång film måste vi med andra ord köpa appen. Vi får helt enkelt avvakta med projektet tills vi får klartecken från chefen.
Inställningar och något som vi vill lära våra kollegor
Photo interval är förinställd på 9600, men eftersom vi tyckte att den gick för snabbt ändrade vi till 3600. Den inställningen var dock för långsam så nu funderar vi på att testa 6600 istället. Vi ska också filma från närmare håll så att det blir ännu tydligare.
Lampan som vi använde visade sig vara för bra, det gick inte att se skillnad på dag och natt. Eftersom vi vill ha med tidsperspektivet i vårt projekt är det viktigt att vi ser när det blir natt och sen dag för att det ska bli konkret för barnen.
- Ha lärplattan inkopplad till eluttaget
- Ljussättningen är viktig när det blir molnigt, natt eller avdelningens taklampor släcks på helgen
- Avståndet får inte bli för långt till såbädden
- 24-timmarscykeln med sin soluppgång och solnedgång blir viktig för att kunna prata om tid med barnen. Sedan är frågan vad som är viktigast – tid och få till rätt ljussättning.
På eftermiddagen riggade vi upp en ny inspelning med inställningen 6600. Lampan vände vi på så att den istället lyser mot väggen, så får vi se imorgon om det blir bättre.
Vi får se om vi hinner göra mer innan sommaren, annars så återkommer vi i augusti!