Krasse och känslan för tid på Blåklockan

Annlo och Tarja på förskolan Blåklockan bjöd in Per Falk från KVASAR för att diskutera något utvecklingsprojekt inom naturvetenskap och teknik. Förskollärarna hade en idé om olika odlingsprojekt så här om våren för att fånga in såväl naturvetenskap som att jobba med samarbete och språk.

Efter en kort diskussion om upplägg, syfte och deras behov så satte vi igång att skissa på en lösning för dem. Det fanns väldigt många parametrar att förhålla sig insåg vi. Det är en småbarnsavdelning så vi behöver hitta ett bra upplägg där vi kan engagera barnen utan att de lite väl nyfiket råkar riva konstruktionen. Dessutom är det inte helt enkelt att prata om och förhålla sig till tid för en tvååring.

Fånga växtkraft och tid

Vi var överens om att försöka fånga begreppet tid via krassens vilda och snabba tillväxt. Till vår hjälp tänkte vi ta ett digitalt hjälpmedel (ipad) och en kameraapp för att fånga tillväxten (timelapse). Den utrustning som behövdes var ipad, stativ, odlingsbädd, konstruktion för att hålla fukten på plats, frön, extra ljus för att kunna filma på natten och laddningsmöjligheter. Och kanske även någon typ av bomullstråd för att leda fukt mellan odlingsbädden och något kärl fyllt med vatten under bädden för att inte det skall torka ut under en helg.

Test av app

De sätter igång direkt med att testa appen, och gör redan ett första test för att kolla hur el och belysning fungerar under natten på förskolan. Nedan finns det första fotoserien som en kortfilm. Den blev lite väl kort och vi inser att vi behöver många fler foton / timme. Men annars fungerade appen bra och den är nog värd att investera i en skarp version.

Timelapse (itunes)

Yes – det blev INTE som vi tänkt!

Som det första testet visar så behöver vi justera tidsintervallet. Men som en del i vår designprocess är det en framgång, hellre att vi gör misstagen nu än upptäcker det senare när krassen är planterad och barnen är engagerade i projektet.

Vi prövar ut en gemensam yta i Onenote med anteckningar och foton, och under tiden jag skriver detta ramlar deras första anteckningar in från det första filmtestet med de första målen i Lpfö18. Det skall även bli intressant att följa arbetet i Onenote med dem!

Nästa fas i vårt lärlabb

Nu skall de med hjälp av barnen bygga någon konstruktion som dels är hållbar för upptäckande men också lätt att filma och följa med timelapse.

Vi återkommer med en rapport senare i veckan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *