Jackie Marsh är en av forskarna bakom MakEY – Makerspaces in the early years (https://makeyproject.eu/about/) där de studerat vilken effekt och utfall makerinspirerade aktiviteter, lärmiljöer och utbildning har på barn i åldern 3-8 år.
![](https://usercontent.one/wp/kvasarmakerspace.se/wp-content/uploads/2020/12/makey.png?media=1718374435)
I filmen nedan, inspelad på Göteborgs Universitet mars 2019, presenterar hon deras forskning.
Fyra perspektiv
Under filmen presenterar hon deras frågeställningar och forskning utifrån fyra perspektiv.
- Kreativitet och design
- Aktivt lärande
- Kritiskt tänkande
- Lek och upptäckande
Vi på Kvasar har tagit oss friheten att översätta tankegångarna från deras forskning till svenska för att lättare kunna diskutera det utifrån en svensk kontext, vår praktik i Sundbyberg och Lpfö18.
![](https://usercontent.one/wp/kvasarmakerspace.se/wp-content/uploads/2020/12/Bild19-1024x576.jpg?media=1718374435)
![](https://usercontent.one/wp/kvasarmakerspace.se/wp-content/uploads/2020/12/Bild15-1024x576.jpg?media=1718374435)
![](https://usercontent.one/wp/kvasarmakerspace.se/wp-content/uploads/2020/12/Bild17-1024x576.jpg?media=1718374435)
![](https://usercontent.one/wp/kvasarmakerspace.se/wp-content/uploads/2020/12/Bild13-1024x576.jpg?media=1718374435)
Utifrån dessa perspektiv samlas Kvasar och makerpedagogerna kring erfarenheter och forskning. Vill ni följa vårt arbete med dessa frågeställningar så återfinns de under kategorin makerlitteracitet.
3 Kommentarer on “MakEY – Makerspaces in the early years”