Sphero Bolt

Jonna Åström, barnskötare på Pjäsbacken, skriver här om sitt första möte med roboten Sphero Bolt. Ett möte där de testade att programmera, måla med roboten och kanske viktigast av allt – samtala om robotik.


Ett besök på Kvasar

Efter en längre tids sjukskrivning var det äntligen dags för mig att komma tillbaka och arbetsträna. Jag brinner för digitala verktyg och dess möjligheter i förskolans olika miljöer, och till min stora glädje fick jag göra ett studiebesök på Kvasar.

Vilken inspirerande verkstad och vilka fantastiska möjligheter det skapar för oss pedagoger och barn. Innan jag lämnade studiebesöket fick jag låna med mig en Sphero Bolt. En robot som jag blev nyfiken på att testa.

Mitt första steg i utforskandet var att ladda ner appen Sphero Edu som roboten styrs av.

Sphero Edu
Sphero Edu

Jag valde att planera upp en aktivitet där vi skulle måla med hjälp av roboten.

Syftet med aktiviteten var att barnen skulle få utforska ett nytt digitalt verktyg samt att skapa tillsammans.

Vad är en robot?

Jag dukade upp för aktiviteten med olika flaskfärger, ett stort runt tråg och vitt papper. I tvärgruppen var det 6 st. barn i åldrarna 3-5. De blev genast nyfikna och undrade vart ifrån den roboten kom. Ett barn sa att ”Det där är ingen robot det är en boll”. Vilket ledde oss in på ett fantastiskt samtal om vad en robot egentligen är.

Vi öppnade upp appen och startade igång roboten. Barnen har mest använt sig av pilar när de har programmerat innan så de såg lite förvånade ut när jag visade cirkeln med pricken som man styr Sphero med.

Barnen fick gemensamt välja färger som vi skulle använda till det blivande konstverket. Grönt, blått, lila och orange.

De hällde ut färgen på pappret i tråget och sen fick de en i taget styra Sphero. Många skratt blev det då roboten var inställd på maxhastighet. Det gick i en väldig fart. Vi testade oss fram och sänkte hastigheten, då blev det lättare att styra.

Vi stötte på en del problem med mottagningen så roboten kopplades ifrån flera gånger. Efter tredje gången trodde jag att barnen skulle tappa intresset, men de lärde sig snabbt hur de skulle koppla upp roboten igen. Vilket samarbete!

Det blev två stora konstverk.

Två stora konstverk

Nu var det dags att avsluta aktiviteten och göra rent Sphero. Jag hade förberett med ett tråg med vatten. Ett barn sa att ”Det ser ut som roboten badar”. Här blev det också många skratt. Vi tyckte först att det var lite svårt att bada rent Sphero från all färg tills de löste problemet genom att öka hastigheten till max.

Även när vi gjorde rent Sphero bjöd på lärande och samtal

Reflektion

Vi fick många härliga samtal om vad en robot är och att det finns olika robotar som kan användas till olika saker.

Tack vare att vi fick lite teknikstrul med mottagningen blev det ett fantastiskt samarbete mellan barnen. De utforskade appen och upptäckte att de kunde ändra hastighet som de sedan använde sig utav när Sphero skulle tvättas ren från färgen.

Nästa gång tror jag vi ska testa Sphero utomhus, kanske bygga en bana i sandlådan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *