Lerspråket

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon skriver tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Estetik-teknik-300x96.png

Jorma och Aina gräver ute på gården. Det har precis regnat. Jorden är lerig och alldeles kletig.

Det är geggamoja, utbrister Aina förtjust, och pekar på den gråsvarta sörjan på marken.

Geggamoja? Vad är det, undrar Jorma och tittar frågande på Aina. Jag tycker det ser ut som savi.

Savi, undrar Aina. Menar du kanske lera?

Ja, i Finland säger vi savi om lera, förklarar Jorma. Men geggamoja vad är det för språk?

Vet inte men det är i alla fall det här kletiga, säger Aina och pekar mot deras lergrop.

Jag älskar geggamoja, säger Jorma och dänger med kraft ner en hög i hinken så det skvätter upp i Ainas ansikte som blir alldeles prickigt.

Ser jag ut som Pippi Långstrump nu? Aina skrattar så hon kiknar.

Ja det gör du, säger Jorma och tar en geggig klump i sin hand. Med den ritar han stora prickar på sina galonisar. 

Och jag är nu din häst Lilla Gubben. Kom Pippi!

Så galopperar Lilla Gubben iväg tätt följd av Pippi Långstrump ut mot nya geggiga äventyr.

Reflektion

Det finns många gemensamma drag mellan uppfinnaren, forskaren, ingenjören, konstnären och barnet. 

  • Kunna se möjligheter, vara kreativ och flexibel.
  • Testa något nytt utan att veta vad utgången ska bli.
  • Med nyfikenhet som drivkraft vilja förändring och utveckling. 
  • Fördjupa sin relation till olika material för att undersöka dess möjligheter och begränsningar. 
  • Fokusering och seriositet som krokar tag i lekfullhet.

Ja, en tro på att livet utvecklar sig på det sätt som det ska, om jag i samspel följer med i det som händer. 

Det är så Jorma och Aina funkar tillsammans. De lyssnar in nuet. De tar vara på det som finns i sin omgivning och är flexibla i sin lek när något nytt uppstår. Prickarna av geggamoja blir en vändning. Med fantasins hjälp transformeras leken och undersökandet. Leken går in i en ny fas. 

Olika material lockar fram olika fantasier och förmågor inom oss. Barnen behöver därför få möjlighet att lära känna en mångfald av material. De behöver finnas tillgängliga för dem för att återknyta och fördjupa lärandet om dem så barnen blir mer och mer skickliga på att uttrycka sig med materialet. Precis som med det talade språket kan vi utveckla vår kommunikation i de tysta språken – “lerspråket” är ett av de sinnliga estetiska språken vi kan uttrycka oss på.

Lera är ett mångsidigt och flexibelt material som erbjuder motstånd. Det formar sig lätt i våra händer och kan förvandlas till något nytt på en sekund. Lera lockar fram lugn, fokusering och kraftfullhet. Det är ett naturligt material som kan återanvändas gång på gång. Med lera kan vi utmana barnen i såväl sinnlighet som digitalitet.

Utmaningen

Lerspråket – en estetisk process om lera och digitalitet

Syftet är att barnen ska undersöka materialet lera såväl sinnligt som digitalt. 

Anpassa utmaningen beroende på barnens ålder och förmåga.

Vi gör det i fyra steg. Varje steg kan göras flera gånger och vid olika tillfällen.

  1. Lära känna
  2. Forma och språka – formspråk
  3. Koppla till MakeyMakey
  4. Återvinn

Lyssna och ge barnen möjlighet att undersöka och experimentera för att sedan utveckla sina hypoteser och tankar.

Efter varje steg dokumentera och reflektera tillsammans med barnen.

Antal barn 5

Ord och begrepp

Lera, lerskärare, klös, tumma, ringla, forma, MakeyMakey, elektricitet, leder, hållbart, naturlig, återvinn, kretslopp

Kommer ni på fler ord?

Steg 1 – lära känna

Förbered så att barnen får var sin klump lera som är lagom stor för att rymmas i deras händer.

Låt barnen klämma och känna, lukta och trycka, plocka isär och undersöka leran.

Steg 2 – forma och språka – formspråk

Be barnen forma leran till ett djur de aldrig sett.

Förutom lera plocka fram naturmaterial som de får använda för att utforma djuret.

Ställ upp djuren och be barnen berätta om sina djur

  • Vad heter djuret?
  • Var bor den? 
  • Vad är den bra på? 
  • Vad är den rädd för?
  • Hur låter djuret?
  • Fler frågor..

Reflektera över formspråket, till exempel om djuret har väldigt stora öron säger det något om djurets egenskaper att kunna lyssna.

Steg 3 – koppla till MakeyMakey

Koppla vart och ett av djuren till MakeyMakey och låt barnen spela på djuren. 

Ett nästa steg kan vara att barnen får skapa egna ljud till djuren med hjälp av programmet Soundplant, https://soundplant.org/download.htm.

Reflektera över varför det går att spela på djuren.

Steg 4 – Återvinn

  • Låt leran torka. 
  • Slå sönder de torra delarna med en hammare eller en sten. 
  • Häll vatten över så vattnet precis täcker leran. 
  • Lyssna hur det låter när leran suger åt sig vattnet!
  • Låt stå över natten.
  • Rör runt till en jämn massa.
  • Häll över på en gipsplatta. Funkar också på ett bomullstyg på betonggolv eller dylikt.
  • Låt stå över natten.
  • När leran är lagom fuktig rulla ihop den till klump.
  • Återanvänd 

Här finns en länk där du kan se hur man kan återvinna lera.

Nästa steg

Hur skulle en fortsättning av projektet kunna se ut?

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
  • Antal barn: 5 eller fler – vilka?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
  • Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.

Materiallista – förslag

  • Lera
  • Lerskärare
  • Naturmaterial som blommar, växtdelar, små pinnar
  • MakeyMakey
  • Hammare
  • Hink
  • Vatten
  • Bomullstyg eller gipsplatta
  • Lärplatta
  • Kamera

Inspiration

Mera Lera – sinnena

LYCKA TILL!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mejl eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

4 thoughts on “Lerspråket

  1. Fantastiskt fina inlägg du gör här på Kvasar Eva👏🏻 Alltid lika inspirerande och givande! Nu blir jag jättesugen på att läsa din bok😉
    / Nadia W.

    1. Tack Nadia! Vad roligt att höra! Boken är planerad att ges ut under hösten 2021, bara så du vet.
      Hälsningar
      Eva

  2. Nu har du skrivit ett till inlägg jag vill testa. Så tydligt när du skriver de olika stegen. Här kan man också se vad som händer med MakeyMakeyn när leran torkar. 😀
    /Makerpedagogen Ewa

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *