Förskolan Pluto, med makerpedagogen Nadia, beskriver här processen och arbetet med att designa om delar av deras lärmiljö med mer definierade ytor för att jobba med digital kompetens, MIK (Media- och informationskunnighet) och programmering.
Del 1: Projekt: Digital ateljé på Pluto
Del 2: Rapport mitt i projektet
Del 3: Slutrapport: nu har barnen invigt ateljén
Projektet digital atelje har tagit lite längre tid än vi hade planerat. Som det ibland kan vara på förskolan har olika saker kommit mellan som fördröjde inköpet av material till ateljén, designa samt printa detaljer på 3D-skrivaren.
Status just nu
Vi har fått fyra nya eluttag som är viktiga för att vi överhuvudtaget skall kunna jobba i rummet. Vi har rensat i rummet, skruvat bort hyllor (lämnat en till laborativt material som ska vara under ipaden ) och även tagit bort flanotavlan.
Inköp och leverans
Nu har vi äntligen köpt in, fixat själva och fått levererat flera av de saker vi behöver till ateljén! De 3D-printade väggfästena till ipaden har Pelle ordnat, dessutom har vi köpt in och fått levererat det stativ som vi skall ha till ipaden. Stativet skall användas just till Green-screen. Slutligen har vi äntligen fina ljusslingor för att skapa en myskänsla i rummet.
Vi vill gärna involvera vårdnadshavarna i allt vi gör på förskolan så vi har berättat för några på ett föräldramöte om syftet med ateljén samt introducerat de olika digitala verktyg vi jobbar med så som: MakeyMakey, Blue-bot, projektor och projiceringar, E-sömnad (sparkfun) – och vi har fått mycket positiv respons. Några tyckte det var roligt med Green-screen och idén om att skapa egna filmer, sagor och berättelser med barnen. Några citat från vårdnadshavarna:
– Framtiden är här! (när vi introducerade Makey Makey och de fick spela piano på frukt)
– Har aldrig sett något liknande förut! Sånt har inte mitt äldsta barn haft när hen gick på förskolan ( när vi introducerade e-sömnad)
Vad har vi gjort under tiden?
Vi satt upp en legovägg inne i det stora rummet på avdelningen som har använts i olika bygg- och konstruktionsprojekt. Några barn varit delaktiga och hjälpt till med att mäta och räkna antal plattor. Detta har inspirerat även andra pedagoger från avdelningen Sputnik. Som ett sidoprojekt fick jag hjälpa till att sätta upp duploplattor inne i deras byggrum.
Satt upp legoväggen Hjälpte Sputnik att sätta upp duploplattor
Vi har utvecklat vårt syprojekt genom att kombinera sömnad med el där man syr fast elektronik i tyg. Jag kommer att återkomma med erfarenheter och om det här i ett annat inlägg, då det verkligen fångat både mig och barnen.
Utvecklat syprojektet Bilar och rymdraketer Elektroslöjd
Nätnettan eller Nätis
I det pågående projektet med källkritik och nätetik har jag hjälpt till att sy upp dockan Nätis. Dessutom har jag konstruerat den som en handdocka, med grönt greenscreen tyg, så att kollegorna enkelt kan göra filmer i olika bakgrunder. Läs mer om projektet här.
Jag har även hjälpt Per Falk med en Babblarna-tavla till Kvasars Makeymakey-projekt som exempel i undervisningen för förskollärarstudenterna. Jag lät ett barn läsa Babblarnas namn och även sjunga ’Blinka lilla stjärna’ – det här blev sedan programmerbara knappar och ljud i Scratch.
Ett arbete och en prototyp som jag lärde mig en hel del av, och som jag nu kan ha som modell när jag skapar en egen för vår digitala ateljé. Eftersom att det finns stort intresse kring Pokemons bland barnen tänker vi skapa en Pokemontavla istället.
Nästa steg
Vårt nästa steg är att montera alla hyllor, måla klart till Green-Screen-väggen, fylla på med material i ateljévagnen samt montera all belysning för en varmare och mysigare känsla i rummet.
Den väggmonterade ipaden
När vi prövade bitarna från 3D-skrivaren så märker vi att designen inte är perfekt, så det är bara att justera den i Tinkercad och så prövar vi igen.
Nästa bloggpost så får ni se det färdiga resultatet!
/Nadia, förskollärare och makerpedagog på Pluto