Förskolan Pluto, med makerpedagogen Nadia, beskriver här processen och arbetet med att designa om delar av deras lärmiljö med mer definierade ytor för att jobba med digital kompetens, MIK (Media- och informationskunnighet) och programmering.
Del 1: Projekt: Digital ateljé på Pluto
Del 2: Rapport mitt i projektet
Del 3: Slutrapport: nu har barnen invigt ateljén
En digital ateljé
Vi på Plutos förskola avdelningen Planeten hade länge velat skapa en digital hörna eller en digital ateljé men visste inte riktigt vilket rum som var lämpligt eller hur vi skulle starta. Vi har idag ett litet rum som använts till vilan för barn eller för de som behövde skärma av eller gå undan en stund. Men behoven har minskat, så plötsligt återvände idén om att göra om rummet till en digital ateljé.
Vi bjöd in Per Falk för att få lite vägledning, nya perspektiv och idéer kring ateljén. Tillsammans skissade vi på ett förslag, och vi tog även intryck av två andra makerpedagogers arbete. Aichas arbete med en legovägg i Milots studio/ateljé samt Ewas dokumentation om Greenscreen från Eddagård. Det är så inspirerande att följa deras arbete på Instagram eller via hashtaggen #makersbg.
Efter samtalet så återstod bara ett möte med rektorerna, för att få ett okej. Både Michelle och Lotta gav positiv respons och snart ska vi börja vår spännande resa.
Utmaningar
I nuläget finns det inga eluttag i rummet då det tidigare var ett våtrum för vattenlek, någon gång i tiden, och det är väldigt dålig belysning. Detta måste fixas först.
Ännu en fråga och utmaning är hur vi definierar rummet och hur många aktiviteter som skall vara där? Hur presenterar vi materialet? Vad skall vara framme, och vad kan finnas i rummet men vara på hylla eller i låda? Hur dokumenterar och presenterar vi informationsmaterialet, så att alla enkelt och snabbt kan sätta igång?
Något som Pelle brukar prata om på våra makerpedagog-möten är att försöka komma igång snabbt – alltså att bygga en första version för att sedan testa. Då upptäcker vi misstagen snabbare och kan ändra allt eftersom. Alltså bygger vi version 1.0 först!
Syftet med digital ateljén
Syftet med miljön är att inspirera andra pedagoger på förskolan och enheten att jobba mer med digitala verktyg utifrån läroplanens mål. Att vara meningsskapande producenter med hjälp av de digitala och analoga verktyg. Att utforska och skapa ljud, ljus, musik, film, berättelser, färger, symboler och bilder mm.
Att utveckla kreativt tänkande, samarbete, problemlösning, mm
Att vara källkritiska och kunna värdera information i dagens digitala samhälle.
Rummet ska vara tillgänglig för alla barn oavsett ålder därför måste några anpassningar göras som t.ex. att ha en hylla med datorn i vuxens höjd som kan tas ner vid behov. Varje pedagog ska få en introduktion om de olika stationer i ateljén.
I ateljén tänker vi ha små stationer: en Makey Makey-station med datorn uppsatt på en hylla, Greenscreen-station, Bluebot för programmering, en Ipad uppsatt på en vägg (Ipad-hållare ska tillverkas med hjälp av 3D printer) och plockmaterial som pedagoger kan ta fram i olika projekt.
Målsättning
I dagsläget så jobbar vi inte särskilt ofta mellan avdelningarna. Våra lokaler saknar stora gemensamma ytor eller ett torg som nybyggda förskolor ofta har. Gemensamma rum där intryck, lärande och skapande kan ske öppet, delas och inspirera andra.
En målsättning är att vi också lättare ska se varandras kompetenser
Pedagogerna träffar varandra ute på gården eller i personalrummet. Man hinner kanske prata lite på rasten eller på basmöten men det blir inte på samma sätt som om att upptäcka tillsammans med barnen i görandet. Så mina förhoppningar med ateljén också är att stärka samarbetet mellan avdelningarna och jobba i tvärgrupper. En målsättning är att vi också lättare ska se varandras kompetenser.
Saker som måste köpas in:
Green Screen-färg, en grön matta till Green-Screen station, ljusslingor, två starka lampor, Ipad stativ, två vägghyllor. Samt inventera material och eventuellt köpa in det som behövs för makey makey-miljön.
…och vem är Nadia – makerpedagog och förskollärare
När jag fick inbjudan av min rektor Michelle att bli makerpedagog för enheten tackade jag ”JA!” utan tvivel. Det lät så spännande! Jag kunde inte så mycket om makerrörelsen, IKT och alla digitala verktyg men har stort intresse för området. Då visste jag ingenting om t ex 3D-skrivare, Makey Makey, hur man arbetar med Green screen och Blue-bot men Michelle såg potentialen hos mig och jag är jättetacksam över att hon har valt just mig för detta spännande uppdrag.
När jag började delta i makerpedagogträffarna på Kvasar med Per Falk och fick chans att prata med de andra makerpedagogerna – blev jag så inspirerad och motiverad att jag började direkt med några spännande projekt i barngruppen.
Jag vill vara ett konkret exempel på att man inte måste kunna allt inom IKT och digitalisering från början för att kunna jobba med detta. Har man ett intresse kan man lära sig i princip allt!
Avslutningsvis
Jag hoppas verkligen att projektet digital ateljé ska väcka nyfikenhet hos barn och andra pedagoger där ute. Och det gör inget om det blir inte som vi har tänkt oss! Man testar sig fram – det är ändå version 1.0.