Ljudlabbet

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon skriver tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Estetik-teknik-300x96.png

Dante  sitter i ett av förskolans fönster som blickar ut över parkeringsplatsen. Han väntar på att hans pappa ska komma och hämta honom.

Varför blundar du, frågar Dolores som kommer förbi.

Jag gissar vems bil det är som kommer, svarar Dante. På motorljudet försöker jag lista ut vilket bilmärke det är. 

Wow, vilken kul lek, säger Dolores som blir mycket imponerad över Dantes förmåga.

Dolores sätter sig bredvid Dante och blundar. Hon försöker gissa men kan bara konstatera att bilarna låter olika men hon kan inte skilja på dem.

Du behöver träna, förklarar Dante. Om några dagar fixar du det. Det är så alla idrottare gör. De tränar typ varje dag sen vaknar de upp en dag och blir bäst.

Dolores lyser upp.

Fick just en idé.  Vad säger du om att vi fixar ett Ljudlabb där alla barn får testa och göra ljud.

Super, säger Dante. En dag kommer vi vakna upp och då kommer vår förskola vara bäst i hela världen på ljud.

Jamen då får vi allt börja hårdträna varje dag, tillägger Dolores.

Självklart, svarar Dante. Kom så sätter vi igång att bygga vårt Ljudlabb!

Reflektion

I en till synes vardaglig händelse uppstår plötsligt en idé om att skapa ett ljudlabb. 

Dolores nyfikenhet uppmärksammar Dantes skicklighet att urskilja olika ljud. Dante kliver ur sin egen bubbla, där han ofta sitter, för att istället berätta för Dolores om sina kunskaper och erfarenheter. 

Dante och Dolores fantiserar om ett ljudlabb där alla barn på förskolan kan experimentera med ljud. 

De har ett mål och ser en väg hur de ska komma till målet. De är motiverade för att fokusera och träna varje dag. Motivationen bottnar i en egen upplevelse.

I kreativitetens vagga ligger längtan, behov, fantasier och idéer. För att ge en idé en form krävs förutsättningar som tid, plats, kunskap, undersökande, verktyg och material – här ett ljudlabb. Där genomförs idéerna som blir till uttryck och avtryck i yttervärlden.

I förskolan behöver vi som pedagoger värna kreativiteten och vårda de små fröna till utveckling och kunskap som barnen tar initiativ till. Det är så viktigt att vi behandlar deras idéer och tankar med största respekt så att barnen får uppleva att det de tänker och skapar gör skillnad i världen.

Utmaningen – Ljudlabbet

En estetisk lärprocess för att utforska och skapa ljud

Syfte –  att utforska och skapa ljud analogt och digitalt

Utmaningen består i att träna sig att urskilja olika ljud samt att själv skapa ljud.

Anpassa utmaningarna efter barnen som deltar. 

LJUDLABBET

För de yngre barnen

  1. Låt barnen lyssna på ljudfilen LJUDLABBET ovan.
  2. Ta fram olika föremål som barnen kan skapa ljud med i sin omgivning.

För de äldre barnen

  1. Lyssna på ljudfilen LJUDLABBET ovan och be barnen identifiera vilka ljud de hör. Spela upp hela ljudfilen först, därefter kan ni stanna ljudfilen när det passar för att lyssna på varje ljud för att identifiera. 
  2. Nästa steg är att återskapa ljuden. Be barnen hitta  de material som används. Om det är något ni saknar be dem välja något annat liknande. Testa och jämför.
  3. Spela sedan in ljuden med hjälp av någon app på smartphone eller  lärplatta. Det finns många olika som Röstmemo, Voice recorder, Inspelare etc. Välj någon som passar er.
  4. Ta nya material att ljuda med. Spela in. Skriv upp vilka material ni använt. Låt en annan grupp få gissa vilka material ni använt. Nyansera ljudnivån mjukt/försiktigt och hårt/starkt.

Förslag på material att använda: 

  • stenar att skramla med i olika typer av burkar
  • vatten att hälla eller droppa
  • papper, olika sorter, att prassla eller riva
  • pennor att rita med på papper
  • tyger att gnugga mot varandra
  • blixtlås att dra upp och ner
  • äpple att tugga på
  1. Försök sedan härma ljuden med munnen.
  2. Ett nästa steg kan vara att skapa en egen ljudillustration till en film ni gör med hjälp av olika slags rekvisita.

Dokumentera 

Fota, filma och skapa ljudfiler. Ljudfilerna kan kopplas till QR-koder så barnen kan lyssna igen – ett eget ljudbibliotek kan det bli.

Reflektionsdags

Diskutera med barnen. Vad fungerade bra/dåligt? Vad tyckte de var svårt/lätt? Vad har de lärt sig?

Nästa steg

Vad skulle nästa utmaning kunna vara? 

För barnen? För er som pedagoger?

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen.

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
  • Antal barn: 4 eller fler – vilka?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – utomhus/inomhus – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
  • Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.

Materiallista – förslag

  • Mobil eller lärplatta med inspelningsfunktion
  • Olika material att skapa ljud med

Inspiration

Pi och Powerbollarna – Ljudskurken, Karolina Kjellberg & Pauline Reuss, Bnosy

Utforska ljud i förskolan – Skolverket

https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/utforska-ljud-i-forskolan

Tiggy testar – hitta ljudet – Utbildningsradion 

https://urplay.se/program/173783-tiggy-testar-hitta-ljudet

LYCKA TILL!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb

eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.