Balansgång

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon skriver tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Estetik-teknik-300x96.png

Leo och Aino åker rutschkana. Det pirrar i magen av farten och spänningen. Uppför trappan och sen ner, uppför trappan och sen ner. Efter en stund ger Leo upp och utbrister besviket:

Pirret tog slut.

Aino får genast något busigt i blicken. Hon ser sig omkring, ingen pedagog i sikte.

Nu ska du få se på pirr Leo, följ mig, säger hon medan hon kastar sig nedför rutschkanan med huvudet före.

Coolt, säger Leo och testar naturligtvis. Han konstaterar glatt:Pirret är tillbaka!

De utmanar varandra, åker på magen, ligger på rygg, blundar och åker, sitter i varandras knä. Kreativiteten tycks ändlös men till slut sinar kraften.

När de satt sig på en bänk för att pusta ut frågar Leo vilket sätt Aino gillade bäst.

På rygg, svarar Aino. När jag tittade upp på himlen såg jag en häst som sprang bland molnen – en vitgrå.

Den såg jag också, säger Leo och nickar instämmande. Han fortsätter:

Jag gillade bäst att åka på mage. Då fick jag syn på en nyckelpiga som klättrade uppför rutschkanans räcke. Vilket pirr det måste vara i den nyckelpigans lilla mage! 

Naturligtvis var det så att en av pedagogerna hade koll på barnen och visste att de tålde utmaningar av det slaget. 

Balansgången mellan utmaningar av det mera riskabla slaget och säkerhetstänk kan vara svår men om vi aldrig vågar utmana barnen finns också risken för att barnens initiativkraft och kreativitet slocknar. 

Om barnen aldrig får chansen att utmanas i svårigheter där de får avgöra vad de klarar av, så kan de inte heller utveckla omdöme kring sin egen kapacitet. De behöver själva lära känna sin kropps möjligheter och begränsningar. 

De flesta barn som lyckas klättra upp i ett träd eller en gunga har ofta förmågan att också kunna klättra ned. Att som vuxen hjälpa för mycket kan i stället stjälpa. Viljan hos barnet att erövra är själva drivkraften till att lyckas. Modet växer och samtidigt skapar det nya perspektiv på tillvaron. 

Utmaningen – Balansgång

En estetisk lärprocess i mod, uppfinningsrikedom och kreativitet

Syfte –  Med hjälp av balansgångar utveckla mod och kreativitet 

Utmaningen består i att barnen hittar olika sätt att skapa balansgångar.

Samla ihop olika typer av material för att skapa balansgångar, exempelvis snören, brädor, pappersremsor, tygbitar, linor, spännband. Anpassa utmaningarna efter barnen som deltar.

Balansgång funkar bra både inne och ute.

Låt barnen själva testa materialet.

Inspirera gärna till utmaningar och kreativitet!

Här kommer några förslag som ni kan ha i bakfickan:

Lägga brädan, spännbandet, linan eller dylikt platt på marken och gå framlänges. 

Prova sedan att 

  • gå baklänges,
  • gå och samtidigt sjunga, teckna, berätta en historia, räkna till 100 eller liknande,
  • gå och ha en papptallrik eller liknande på huvudet,
  • gå i en uppförs- eller nedförsbacke.

Hitta på fler sätt!

Fler utmaningar:

Lägga brädan mellan två block, exempelvis två tegelstenar och pröva som ovan.

Om ni har eller köper in ett spännband så funkar den som en lina som går att spänna mellan två träd eller stolpar. Börja med att spänna på så låg höjd som möjligt och öka successivt.

Dokumentera processerna. Be gärna ett av barnen dokumentera också. Intressant att ha deras perspektiv.

Reflektionsdags

  • Diskutera med barnen. Vad fungerade bra/dåligt? Vad tyckte de var svårt/lätt? 
  • Diskutera i arbetslaget/förskolan hur ni ser på balansgången mellan att tänka på barnens säkerhet och uppmuntra barnen till kreativa fysiska utmaningar. Vilka risker finns? Finns det möjlighet att kombinera ett utvecklat säkerhetstänk med kreativa utmaningar?

Nästa steg

Vad skulle nästa utmaning kunna vara? 

För barnen?

För er som pedagoger?

FÖRBEREDELSER

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen.

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
  • Antal barn: 4 eller fler – vilka?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – utomhus/inomhus – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
  • Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.

Materiallista – förslag

  • Kamera, mobil eller lärplatta
  • Material till balansgång:
  • Brädor, linor, papp- o tygremsor, spännband etc
  • Papptallrikar
  • Papper
  • Penna

Inspiration

Gå på lina –  en instruktionsfilm:

Riskfull Play är ett projekt som Vallentuna kommun satsar på, bli inspirerad av deras arbete och tankar här

Designing playgrounds  ”Moderna lekplatser är tråkiga och sterila och har så lite att erbjuda barnens utveckling.” Det menar landskapsarkitekten Sarah Werner Konradi. I den här Ted Talken erbjuder hon en annan idé.

Boktips BARNS PLATS LEK STAD av Lena Jungmark, utgiven av Tankesmedjan Movium vid SLU – Sveriges Lantbruksuniviersitet.

Ladda ner gratis från nätet:

BARNS PLATS LEK STAD av Lena Jungmark, utgiven av Tankesmedjan Movium vid SLU – Sveriges Lantbruksuniviersitet.

LYCKA TILL!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb

eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.