Doktorsväskan

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon skriver tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Estetik-teknik-300x96.png

I ett hörn av förskolan är doktorsväskan uppslagen. Vaccinmottagningen är redo att ta emot sina patienter. Mathilda och Jens har tagit på vita rockar och munskydd. Patienterna får stå på kö – med avstånd. Kaplastavarna är markörer för hur nära patienterna får stå varandra. 

Mathilda kollar hjärtat med stetoskopet på patienterna och sen kör Jens in sprutan i armen. Efteråt får patienten plåster. En bit maskeringstejp där Jens ritat en glad emoji. Stolar med röda hjärtan är utplacerade där patienterna får vänta en stund. Patienterna ser väldigt nöjda ut när de går därifrån.

Reflektion

Flisor av sinnesintryck från medier, föräldrar och omgivning blandas med barnens fantasi, känslor och lärmiljöns rekvisita till en skapande och undersökande lek. Verkligheten runt barnen bearbetas i leken.

Genom att iaktta barnens lek kan vi som pedagoger koppla ihop våra erfarenheter av det samhälle vi lever i för att bättre förstå vilka kunskaper och förmågor barnen behöver utveckla och få med sig från förskolan.

Idag är läkaryrket både högteknologiskt, socialt och hantverksmässigt. På läkarutbildningen behöver den finmotoriska hanteringen av sax, nål och tråd övas upp. Det anser professor Roger Kneebone, professor i kirurgi vid Imperial College i London.

Den praktiska fingerfärdigheten är lika viktig när kirurgen kliver in i operationssalen som kunskapen att hantera den avancerade datoriserade utrustningen som finns där.

Lappa, laga, klippa och sy är bra färdigheter att kunna både för att laga kroppen, designa kläder och omfamna tanken om slow-fashion där vi lappar och lagar våra kläder.

Kanske behöver vi göra en översyn av innehållet i doktorsväskan och uppgradera den till en kirurgväska?

En kirurgväska med vars innehåll vi kan utmana barnen att klippa avancerade mönster, sy olika sorters stygn, göra knutar och plocka småsaker med pincett.

Utmaningen

Doktorsväskan – en estetisk utmaning i fingerfärdighet, tålamod och fokusering där barnen ges möjlighet att erövra de enkla tekniska hjälpmedlen som sax, nål och pincett.

Utmaningen består av fyra olika moment; klippa, sy, göra en knut och plocka med pincett.

Anpassa utmaningen beroende på barnens ålder och förmåga.

Reflektera tillsammans med barnen. 

Klippskola

  1. Klipp fritt i olika sorters papper.
  2. Rita upp olika streck på ett papper. Låt barnen klippa efter strecken.
  3. Nästa steg kan  vara att barnen själva ritar streck och figurer för att sedan klippa ut.
  4. I följande steg kan ni klippa som konstnären Matisse. Välj ut olika föremål och ställ framför barnen. Be dem titta noga och ”rita av” föremålet med saxen.

Syskola analog och digital 

  1. Bli inspirerad av den japanska sashiko-tekniken – tråckelstygn. Enkelt, fritt och vackert på ylletyg, använd ylletråd och en tjock nål. 
  2. För mer avancerad syteknik lär barnen olika sorters stygn, som langett-, kors- eller stjälkstygn.
  3. Testa konduktiv tråd som leder ström och skapa en interaktiv textil med knappcellsbatteri och LED-lampor. (Se inlägg om e-sömnad)
Textil av Helena Ericsson, Brodera mera, www.broderamera.nu
  • Gör knutar
  1. Träna att göra en knut på ett snöre. Börja gärna med ett tjockare snöre och fortsätt med tunnare för att avsluta med sytråd. 
  2. Riktigt avancerat blir det om barnen lär sig slå olika knopar.
  • Plocka med pincett

Lägg ut pärlor på en tallrik. Låt barnen plocka upp pärlorna från tallriken till en burk.

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
  • Antal barn: 4 eller fler – vilka?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
  • Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.

Materiallista – förslag

  • Sax
  • Papper
  • Nål
  • Ylletyg
  • Ylletråd
  • Pincett
  • Burk
  • Pärlor eller andra småsaker

Inspiration

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-ovar-framtidens-kirurger-med-rep-och-indianparlor
Slöjd i en digital skola, Martina Rylander Lundström, Lärarförlaget 2017

LYCKA TILL!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mejl eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.