Tankar om ipadfäste på Hagabergsgården

Sarah Sanjari är barnskötare och språkombud på förskolan Hagabergsgården och avdelningen Lilla Karlavagnen (1-3 år). Här skriver hon om sina tankar med en väggmonterad ipad och vilket syfte den kan fylla på en yngrebarnsavdelning. Vi får följa upp deras arbete och vad som hände senare i ett uppföljningsinlägg under våren.


Vi har som mål att få in fler digitala verktyg på vår avdelning, inte bara vid planerade projekt utan som ett verktyg som alltid finns till hands som barnen kan ta del av. Jag är språkombud för Hagabergsgården och går nu en utbildning där fokus ligger på matematiska begrepp. Vi har påbörjat arbetet med att få grepp om begreppen och vill även genom digitala verktyg kunna lyfta fram och synliggöra matematiken.


Nyfiken på vad Skolverket och forskningen säger om matematik i vardagen på förskolan? Klicka här!


Förutom “ägget” (mikroskop), förstoringsglas samt projicering har vi med olika material arbetat med vad stor/liten, högt/lågt, snabbt/långsamt etc. är. Att kunna ha ipaden fäst på väggen bidrar till att barnen aktivt kan använda sig av appar som både gynnar deras språkutveckling men också vårt fokus “matematik i vardagen”.

Att ta bort laddningen från ipaden

Vårt syfte att ta bort laddningen av själva “ipaden”, idén som konsumtionsapparat, som ofta kommer utifrån. Är den fast på väggen blir den en självklar del av lärmiljön och “oron” kring fram- och bortplock av verktyget minskar. Det vi försöker sträva efter är att utveckla barnens digitala kompetens så pass att barnen själva väljer att använda ipaden till problemlösning. Detta med självreglering är en del av den digitala kompetensen.

Detta med självreglering är en del av den digitala kompetensen

I det här fallet jobbar jag på en yngrebarnsavdelning men även här tycker jag att det är viktigt att barnen har en så djup kännedom om verktyget att de kan exempelvis välja att peka på paddan och komma ihåg att vi tidigare använt appen “Bockarna Bruse” och kunna koppla boken vi läser till den digitala versionen. 

Ett ipadfäste med 3D-printade bitar

Vi har inte i syfte att ersätta våra material med paddan utan den ska vara ett komplement till de projekt vi jobbar med. Även i dessa projekt är målet att barnen själva ska kunna dokumentera genom att använda ipaden, men först måste vi lära oss att använda verktyget! Många barn är vana att använda paddan till att kolla på film eller klipp på youtube. Vi har märkt att det inte alls finns svårigheter att “swipa” eller klicka på olika klipp på bland annat youtube (även våra allra yngsta barn på 1 år), det vet vi att de flesta barn gör hemma. Vi vill introducera verktyget på ett mer kontrollerat sätt.

En förberedelse för livet

Just nu arbetar hela förskolan med att få in digitala verktyg mer och mer då vi förutom intresset som finns även har övergripande temat “Hållbar utveckling” med fokus på “Barnkonventionen”. Med tanke på att hela samhället går mer och mer mot digitalisering behöver även barnen förberedas inför äldrebarnsavdelningen, skolan och senare arbetslivet.

Vi vill att barnen ska vara vana vid just ipaden då den används till många andra verktyg som vi har på förskolan så som “ägget” där barnen börjar förstå kopplingen mellan att fota med ägget och se bilden på paddan. Vi vill även börja programmera digitalt med våra barn; Vi har börjat med att följa mönster/form/färg/antal med olika material så som klossar och Duplo och vill kunna avancera detta. Önskan är att barnen senare själva ska vilja gå fram till ipaden och välja att programmera och då är det bra om verktyget alltid kan vara framme och nära till hands.

Det viktiga för oss är att barnen kopplar just ipaden till annat än film och spel, det jag menar med mer kontrollerat är att verktyget används som just ett verktyg, ett komplement till lärandet och ett intresse för att använda det till annat än att titta på film.

Vi ser fram emot väggfästet och att vi tillsammans i Sundbyberg kan klura på hur vi stärker barnen språkligt, digitalt och matematiskt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.