3D-printing i förskolan

Ewa Söderström är makerpedagog för enheten Hallonbergen/Rissne och jobbar på förskolan Backen. Här berättar hon om sina erfarenheter med verktyget 3D-printern samt vad materialet från 3D-printern möjliggör som tidigare inte var möjligt.


Är 3D printern användbar i förskolan? Jag säger: Absolut!

Första gången jag kom i kontakt med 3D-printern var under ett samtal med utvecklingsledaren Per Falk. Det slutade med att jag bad honom om enkla tågspårskopplingar till vår BRIO-tågbana, då det fattades många. Men jag frågad även efter en böjbar tågskena. Jag upplevde att barnen ibland hade svårt att få ihop sina byggen med de ordinarie tågskenorna. Ofta var det svårt att få ihop två rälsbitar som möttes i ett bygge eller att barnen byggt för nära tex ett hörn på en möbel. Eftersom rälsen är böjbar gjorde det lättare för barnen att få ihop tågbanan. Det här blev en utskriven detalj som barnen använde flitigt på förskolan.

Böjbar tågskena till BRIO

Är 3D printern användbar i förskolan? Jag säger: Absolut!

Vi tar stöd ur designprocessen

Barnen byggde också broar, som en hängbro, där lärde sig barnen hur mycket belastning man kunde ha innan rälsen ramla ner. Tyvärr höll inte rälsen så länge, men det är ju ett av Pelles favoritområde. Vad var det som gick fel? Allt kan vara en prototyp mot en ännu bättre version. (Designtänkande) Lite justeringar i Tinkercad (ett fritt onlineverktyg där man kan göra digitala ritningar i 3D) eller kanske finjusteringar i utskriften gör rälsen mer hållbar.

Min första egentliga kontakt med printern själv var utskriften av visiren till sjukvården. När Pelle fick Corona och jag genom telefon fick lära mig hur en 3D-printer fungerarde. Pelle lotsade mig på ett väldigt pedagogiskt sätt genom olika funktioner. Dels hur man skriver ut, byter filament, när inte själva visiret lossnade från underfilamenet, då fick jag lära mig fininställningar, när allt blev till ett fågelbo med mera. Många samtal och sms blev det. Man kan läsa om vårt arbete här: Om Coronaviruset, 3D printade visir och ett lärande som ständigt pågår.

Nu hade barnen och mitt intresse för 3D-printern verkligen vaknat. Några barn var ofta med när vi skrev ut visiren. Det blev väldigt många visir.

Mitt första egna projekt i 3D printern var en pennhållare för Blue-Boten från sajten Thingiverse. Jag skrev ut den och upptäckte att själva pennhållaren var för smal för avdelningen pennor. Vad gör jag nu? Hur går jag vidare? Jo, jag får göra lite justeringar. Helt enkelt göra pennhållaren bredare. Tyvärr var filen låst för justeringar från Thingiverse, så det blev att rita en helt egen hållare i ritprogrammet Tinkercad. Men det var lättare sagt än gjort.

Pelle hade gått igenom grunderna hur Tinkercad fungerade, men jag tittade också på Youtube-klipp. Det tog tid innan jag förstod hur programmet fungerade och att det betydligt lättare att rita i programmet med en datamus. När pennhållaren var klar hade det gått många timmar. Men en av mina starka sidor är att jag väldigt sällan ger upp, utan vill att det ska fungera. Och till slut hade jag en egentillverkad pennhållare som nästan var identisk som originalet förutom själva omkretsen på pennhållaren. Pennhållaren tog inte så lång tid att skriva ut, så här kunde några barn följa hela utskriften.

Tillbaka till tågbanan. Våra barn på Förskolan Eddagård som nu flyttat och heter Förskolan Backen var intresset för BRIO stort, till och med mycket stort. Byggena blev större och större och mer avancerande. Hur skulle vi utveckla byggena? Vad var barnen mer intresserade av?

Barnen byggde också mycket med Duplo och var väldigt intresserade av våra Duplo-fordon. Hur skulle vi kunna få ihop de två olika materialen? Jag gick in i Thingiverse (länk till ritning) och hittade en adapter mellan Duplo och BRIO-tågbana. Jag tog med mig några barn som visat stort intresse och gick ner till Kvasar och skrev ut två bitar (det finns två 3D printers på Kvasar). Tyvärr blev inte adaptrarna klara innan vi skulle gå tillbaka. Så innan barnen kom i kontakt med adaptrarna hade jag hunnit skriva ut några till. Första bygget blev en bro där de stora Duplobilarna kunde åka under. Barnen byggde mycket från första utskriften 24 april till mitten av juni då vi börjat packa mycket av vårt matrieral inför flytten.

Byggena blev mer och mer avancerade och barnen bjöd in annat material som stenar, pinnar, trämaterial, växter, djur, bilar m.m. Duplofigurera blev väldigt populärt i byggena, de stod och väntade på tågen, bodde i sina hus som barnen byggt upp, körde lastbilen som kom med rälsen, tog hand om djuren som också blev ett självklart tillskott. Det som började med några barns intresse slutade med att nästan alla barn var involverade i byggena. Till slut räckte det inte med ett rum att bygga i utan barnen byggde ut till nästa rum också och vi fick låna mer BRIO-räls och Duplo från andra hemvister.

Att kopplingarna mellan Duplo och BRIO kunde tillföra så mycket i barnens bygge hade jag inte riktigt trott

När Pelle sa att man kan skriva ut flera kopplingar på en gång, genom att gå in i Tinkercad och kopiera blev det en spontan tumme upp av ett barn vid 3D printern när 9 kopplingar skrevs ut samtidigt.

Mitt nästa projekt vill jag att några barn ska rita en räls som de behöver och sedan se om det finns någon liknade i Thingivers eller rita en egen i Tinkercad.

Härligt när barn hittar på egna lösningar.

Även restprodukterna hittade barnen användning för, och de skapad eoch pysslade med dem.

Pyssel med restprodukterna

Att rita med kugghjul

När jag satt och utforska Thingivers och sökte på Gear hittade jag den här ritningen.

Jag kom ihåg att jag ritade mycket med det när jag var liten. Den var lite svårhanterlig för de yngre barnen, men för blivande skolbarnen gick det bättre för. En pojke gjorde fina blommor.

Ställ för Makey-Makey och ipad

Barnen och jag tycker också om Makey Makey. Jag upplever att Makey Makey är lite ömtålig och ville ha ett skydd. Även nu gick jag in i Thingiverse och hittade flera olika skydd att välja på. Jag valde att skriva den här:

Även en praktisk Ipadhållare har jag skrivit ut. Alla modeller från Thingiverse kan man inte bara skriva ut på en gång noterade jag när jag skulle skriva ut Ipadhållaren. När man skriver ut sitt modell så måste man ställa den så att skrivaren inte skriver ut filamentet (plasttråden) ut i tomma luften – får då får man ett fågelbo. Så man får kika på utskriften först på datorn och se så att den klarar av utskriften. Pelle hjälpte till med några ändringar i Tinkercad, berättade hur man skulle tänka – och så gick det bra att skriva ut.

Båda de här utskriften är produkter som har underlättat i vårt digitala och analogiska arbete. Det är verkligen roligt när man har skrivit ut och känna att man har gjort den själv.

Om läroplanen – LPfö18

Vilka områden får vi då in i det är: Samarbete, problemlösning, från ritning till färdig produkt, inspirera och bli inspirerad, språk, turtagning, hållfasthet, friktion, kreativitet, form, färg, finmotorik, eget tänkande, skapande, gemenskap, antal, programmering, fantasi, nyfikenhet, bygga, konstruktioner, matematik, teknik och mycket mer.

3D-printern är bra för miljön och ekonomin också. I media pratas det ofta om ‘slit och släng’-samhället, då är det här en början för barnen att förstå att man inte behöver köpa nytt utan att man kan tillverka och skriva ut en del eller sak som man behöver – eller skapa reservdelar för att laga något.

Vi har verkligen haft användning av Kvasars 3D-printer. Det är roligt när man märker att det blivit så bra och skapat så många upplevelser och lärande för barnen och för mig. Skrivarna har verkligen gått värma.

Har du några frågor kan du maila mig på Eva Söderström (Eva . Soderstrom @ sundbyberg . se)

//Ewa Söderström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *