Varför är himlen blå?

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon kommer att skriva återkommande tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.


Kim studsar fram över ängen. De andra barnen följer efter. Det är som ett kosläpp. Yrväder som rör sig, hoppar, flyger, gör krumsprång över den öppna ängsytan. En organisam som hör ihop med alla sinnen vidöppna.

Så avstannar rörelsen från barnsvärmen framför ett hav av maskrosor. Allt det gula verkar ropa: 

– Se oss, ta oss, lek med oss! 

Barnen plockar maskrosorna. Skjuter iväg dem likt projektiler upp mot den blå himlen. De stryker kronbladen på varandra. Näsor, kinder och händer färgas gula. 

När upptäckten och leken avtagit vänder sig Kim med en maskros i handen till mig. 

– Hur kom den gula färgen in i blomman?

– Varför är inte stjälken gul? 

Utan att vänta på något svar lyfter Kim upp maskrosen mot himlen och frågar:

– Varför är himlen så blå när solen skiner gul?

Reflektion

Vill Kim ha ett svar eller är det hans uttryck för förundran? Eller förbereder han ett vidare utforskande genom att bara få ställa frågorna som väller upp. 

Som pedagog står jag ibland svarslös och naken inför barnens ingående och vetgiriga frågor. De penetrerar sin omvärld med alla sina sinnen för att suga i sig kunskap. 

Då behöver jag stanna upp i ovissheten och säga:

– Jag vet inte men vi kan undersöka tillsammans. 

Tillsammans ges vi möjlighet till nya och fler perspektiv i undersökandet. 

“Frågor tvingar oss in i en kreativ tankeprocess.”

Vi behöver lyssna på barnens frågor på flera plan. Ta frågorna på allvar. Känna vördnad och respekt inför deras funderingar och frågor för att veta vart vi ska gå.  Att bara vidarebefordra fakta duger inte. Frågor tvingar oss in i en kreativ tankeprocess.

Ibland behöver vi ta frågorna vidare i ett annat slags undersökande, exempelvis i ett dansande, digitalt, målande, analogt, filosofiskt, tekniskt eller naturvetenskapligt sammanhang för att vidga våra perspektiv mot kunskapen. 

Utmaningen – Färglabbet

En estetisk lärprocess om natur, färg och filosofi

Syftet med den här utmaningen är att fördjupa barnens kunskapande kring färg.

Plocka blad, växter, bär, jord, bark, blommor tillsammans i en korg el dyl. Beroende på årstid och vad som växer kan barnen delas in i grupper som spanar efter en viss färg.

Använd det ni plockat och gnid in växtdelarna med fingrar/händer/fötter på ett tjockare papper – typ växtpapper eller akvarellpapper – eller prova på bomullstyg.

Ni kan också testa att banka in växtdelarna i pappret/tyget genom att lägga ett annat papper/tyg ovanpå och slå lite försiktigt med en sten eller hammare.

Reflektera och samtala med barnen kring det ni gjort.  Se till att barnens teorier, frågor, funderingar som berör färg kommer fram. Använd exempelvis inspiration från Sokrates´ metod att undervisa genom att ställa frågor. Fundera vilka frågor ni kan ställa som är öppna och sökande. Det kan vara frågor som väcker barnens tänkande och kunskapande. Här är några förslag:

  • Vad är färg?
  • Varifrån kommer färgen? 
  • Varför finns det färg i naturen? 
  • Hur gör man olika färger?
  • Vilken färg är du nu? När du vaknade imorse?

Låt målningarna finnas framme så barnen kan relatera till dem över tid.

Nästa steg. Utifrån de samtal ni haft fundera över hur ni vill gå vidare med ert undersökande av färg i FÄRGLABBET. 

Ibland kan det vara bra att göra om samma övning flera gånger för att skapa en fördjupning i undersökandet av tekniker, material och uttryck. Här är några förslag på fortsättning men tänk på att anpassa den till er process!

  • Fota detaljer av målningen, projicera dem om ni har möjlighet på en vägg så barnen kan vara i målningarna och färgerna. 
  • Hur låter en färg? Hur dansar röd? Hur dansar gul?
  • Rita av målningen/målningarna med hjälp av en rit/målar-app ex.vis Procreate. Försök hitta de nyanser av färger som liknar det ni skapat med växterna.
  • Experimentera och måla med färgerna som finns i grönsaker, kryddor, kaffe och annat som finns i köket.

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen.

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen kommer ni fokusera på?
  • Antal barn: 3-4 i en grupp. Flera grupper? Vilka barn?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – utomhus/inomhus – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?

Diskutera

  • Är den Sokratiska metoden att kunskapa genom frågor något ni vill utveckla? Vilka fördelar och nackdelar ser ni i metoden?
Källa: Wikipedia

Materiallista – förslag

  • Naturmaterial – växter, blommor, bär, jord, bark
  • Korg eller hink att samla växterna i
  • Växtpapper, akvarellpapper och/eller bomullstyg
  • Maskeringstejp att fästa pappret/tyget med
  • Stenar och hammare.

Inspiration

LYCKA TILL!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Conscious spotting – ©️Eva Tuvhav Gullberg 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *