Digital ateljé, tillgänglighet och förhållningssätt

Aicha Yousri, förskollärare på förskolan Milot, har en idé om att bygga upp en digital ateljé i ett rum på den bas där hon arbetar. I ett första inlägg beskriver hon här sin idé och hypotes:

På förskolan Milot enheten Nypon-Björnen är vi i startgroparna till att bygga upp en digital ateljé. Vårt syfte här är att utöka tillgängligheten för barngruppen kring de digitala verktygen. Vi vill även avdramatisera dem. Verktygen (framförallt lärplattan) är väldigt laddad och detta vill vi komma bort ifrån. Vi vill även introducera materialet i detta rum till både barn och pedagoger utifrån ett lärande perspektiv- hur går vi från konsumtion och projicering till produktion och ett nyfiket, utforskande förhållningssätt till verktygen?  Vi vill även utöka kunskapen och användandet av de digitala verktyg vi har (programmering, webbägg, wifi-puck, greenscreen)

 

 

Jag har stora förhoppningar att detta kommer vara starten till ett ökat användande av de material vi har, ett förändrat användande av materialet samt en större förståelse kring hur dessa digitala verktyg kan utmana oss pedagoger i vårt arbete tillsammans med barnen.

 

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Min hypotes är att både barn och pedagoger kommer få en utökad kunskap och ett utökat användande kring och med de digitala verktygen.[/perfectpullquote]

 

Just nu är ateljén under uppbyggnad och vi är i en uppstartsprocess. Rummet har tidigare varit ett bygg-och konstruktionsrum. Material har börjat flyttas över, men än så länge är inget färdigställt eller introducerat till barngruppen eller pedagoger.

 

Nedan ser ni foton hur rummet ser ut just nu. Vi ser fram emot en spännande höst i förändringens spår.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *