3D-printer, tvål och sinnliga upplevelser i ett transdisciplinärt projekt på Förskola 21 och Maker Square

Kvasar och Amanda, tillsammans med Eva Tuvhav Gullberg och Suzanne Axelsson, fick en inbjudan till Förskola21 och Maker Square, med ett spännande uppdrag. Frågan löd: Kan ni låta besökarna på Maker Square uppleva ett tvärvetenskapligt projekt, där framtidens förmågor möts? Självklart antog vi utmaningen! Så- Amanda, Eva, Suzanne och Katinka Vikingsen (projektledare Förskola21) träffades för att spåna- vilka är egentligen framtidens förmågor?

Hur kan ett projekt se ut, där dessa förmågor möts, men där barnens nyfikenhet och lust får stort utrymme? Hur kan olika material mötas, samt sinnliga upplevelser vävas samman med digital och analog teknik?

Vi landade i ett projekt om och med tvål. Tvål som utgångspunkt, men kanske framförallt med tvål som medium. Genom att arbeta med tvål upptäckte vi att vi på ett lustfyllt och sinnligt sätt kan utforska en mängd av material och frågor. Vi testar att blanda, mäta, jämföra, dofta, känna, leka, fantisera och designa, samt utforska och uppleva former. Vi använde oss av färdig tvålmassa, och lekte med färger, dofter och strukturer för att ge tvålarna olika uttryck. Torkade blommor, kryddor, eteriska oljor, lera, sand och blad var några av de material vi använde (för mer information om tvålprojektet, materiallista etc finns här)

Tvål, lera, 3D-print – it som ett material bland andra

Vad är former och formar egentligen? Varför kan inte barnen få ta fram egna? Vad begränsar oss? Utmanar oss? Ute i sandlådan ges barnen möjlighet att jobba med sand och inomhus erbjuds lera- båda fantastiska material med nästan inga begränsningar. Men hur är det med andra material, kan vi se på it som ett material? Hur ser vi på verktyg som 3d-printers eller formbox, vad möjliggör de? Vad händer om vi introducerar dem som verktyg, och vad säger de om material literacy/ maker literacy (materiallitteracitet/makerlitteracitet)? Vad kan vi lära oss då?

För att få hjälp av ett proffs tog vi kontakt med Evelina Gran från förskolan Karusellen. Evelina lånade bland annat in en 3D-printer till sin förskola, för att prova ut om och hur den skulle kunna användas som ett verktyg i projektet, till exempel i utforskandet av former. Skulle barnen kunna designa och skapa egna formar till sina tvålar? Skulle de ta till sig 3D-printern som verktyg? Här berättar Evelina själv kring sina erfarenheter i ett inlägg.

Med till konferensen hade vi sedan även en formbox, en maskin med vars hjälp vi kan formpressa formar med vakuum. Den gav ännu en möjlighet att tillverka formar av fysiska föremål, tex leksaker, en träbit eller en 3D-printad modell. Vi såg att den väckte mycket intresse, kanske främst då den är enkel att använda och verkligen möjliggör ett personligt uttryck. För de besökare som ville göra sin tvål mer personlig och inte lockades av de färdiga formar som erbjöds (muffinsformar, tomma förpackningar, etc) så gav denna maskin ytterligare möjlighet till ett personligt uttryck.

Är du nyfiken på att använda 3D-printer eller formbox i ett projekt? På Kvasar finns två stycken Sindoh samt två formbox redo att användas. Ta en kontakt med oss så berättar vi mer!

amanda.edin@sundbyberg.se

per.falk@sundbyberg.se

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.