Kan en 3D-printer fungera som ett verktyg bland andra i förskolan, till exempel i undersökandet av former? Vilka fördelar och nackdelar har den jämfört med andra verktyg och material, och hur introducerar vi den för barnen? Dessa är några av de frågor som Evelina Gran, barnskötare på förskolan Karusellen, ställt sig. För att kunna pröva 3D-printern som verktyg samt pröva ut metoder, har hon lånat en till förskolan och sin barngrupp. Detta inlägg blir det första i en serie, där hon med sig av sina tankar;
Tankar om 3D skrivaren
Nu har jag haft 3D skrivaren sedan juni. Nu är jag tillbaka i rutinerna efter semester och en period av inskolningar av nya barn, och nu är jag mycket taggad att komma igång med 3D skrivaren.
Jag har aldrig jobbat med en 3D skrivare förut, inte heller med program som PanoBuilder på datorn. PanoBuilder använder man för att öppna skisser i 3D eller för att skapa egna skisser i 3D.
Jag började med att ta hem skrivaren i några veckor, för att lära känna den bättre. Det gick ganska fort, och min första utskrift blev en äggkopp mest för skojs skull.
Jag tog tillbaka den till jobbet och skulle skriva ut en pepparkaksform som såg ut som en enhörning. På min planeringstid på morgonen hann jag ladda hem en skiss, och påbörja utskriften sedan gick jag därifrån. Jag kom tillbaka några timmar senare, det står att modellen är “finished”. Men där ligger en form lika tjock som en pärlplatta, så jag försöker igen med en ny modell. Utskrivningen påbörjas. Det kommer ingenting ur 3D skrivaren, då inser jag att filamentet har åkt ur och där slutade jag för dagen. Det är en ny dag imorgon igen! 😊
Att introducera
Min tanke och idé är att 3D skrivaren ska finnas för barnen, om de kanske har någon idé de vill förverkliga eller kanske på något sätt kunna koppla det till temat min förskola har i år (skogen). 3D skrivare har aldrig, vad jag vet använts på förskola. Är det för svårt för barnen? En utskrift tar ganska lång tid, allt från 1 timme och framåt. Kommer de ha tålamod?
[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]”Jag är nyfiken, men jag vet inte hur detta kommer gå…”[/perfectpullquote]
Jag kommer nog börja med att visa ett kort filmklipp på vad en 3D skrivare är. Jag hade tänkt börja med en grupp med dom största barnen på förskolan, där en liten grupp får vara med och skriva ut just en pepparkaksform. Det känns enkelt, man vet vad den ska användas till och hur man använder den. Eller kanske barnen har en annan idé?
/Evelina Gran