Sammanfattning
Följ med och inspireras när vi designar om vårt makerspace. På grund av en vattenskada kommer vi behöva flytta och bygga en ny mötesplats och vi tar tillfället i akt att skriva en processdagbok om arbetet! Under arbetet så låter vi oss inspireras av boken 'Make Space' om hur Stanford byggde den kända d.school.
Del 1: Vår vattenskada och vägen framåt
Del 2: Hög grad av digital kompetens, låg grad av skärmtid
Del 3: Designa för en kultur med människan i centrum
Vårt makerspace är helt vattenskadat
I samband med en fastighetsrenovering i huskropparna bredvid vårt makerspace, gjorde byggarna ett arbete på vårt tak och något gick fel. Den 24/4 fick vi ett larm om att regnvatten forsar in från taket på vårt makerspace. Vi möts av stora pölar i tre av rummen och en rännil av vatten genom akustikplattorna.
Analysen från byggare och förvaltare lät ungefär likadant; det här lär ta månader att reparera. En katastrof. Fyra år av omsorgsfullt utvecklingsarbete förstört och det var med chock och bedrövelse man räddade material och möbler undan vattnet.
Att bygga ett makerspace. Igen.
Den här motgången kan inte ha kommit mer olämpligt, efter Guldtrappan har intresset och frågor om studiebesök från omvärlden varit massiv, och det är bara att trycka på paus och invänta besked om lokal, budget, ansvars- och försäkringsfrågor, istället för att prata innovation, metodik och material.
Men vi kommer att göra vårt yttersta för att hitta ny lokal, designa och bygga nytt samt förbättra den tidigare mycket lyckade satsningen till en ännu bättre miljö. I boken Make Space diskuterar Scott Doorley och Scott Witthoft vikten av att skapa miljöer som främjar kreativt samarbete, och de kommer med en mängd av tips i allt från processmodeller för designarbete, till ritningar på möbler och vilka olika typer av miljöer som kan tänkas krävas.
Nyfiken på hur du bygger kreativa lösningar eller ett makerspace för förskola/skola – haka på här!
Processdagbok
Så med anledning av denna motgång så tänker vi skriva ned processen i hur vi nu gör för att flytta vår yta till en ny plats samt hur vi försöker fånga och ta med den positiva och generösa identitet och kultur som vi haft på Järnvägsgatan.
Jag har läst Make Space ett flertal tillfällen, och det intressanta med boken är att författarna beskriver hur de började med “två tomma händer”. Med endast en lokal, en vision samt ett uppdrag att upprätta ett nytt utbildningsprogram på Stanford University. Vilket blev och är det kända d.school. En skola som är erkänt duktigt för sin innovativa approach till utbildning och designtänkande. De kände kanske samma sak som vi gör nu – den enda vägen är framåt!
Jag älskar hur boken betonar vikten av att involvera teamet i designprocessen, skapa olika zoner för olika typer av arbete och främja rörelse för att hålla barn och vuxna igång. Något som vi kopierade och härmade på Kvasar, och som vi såg fungerade mycket bra oavsett om det var chefer på workshop eller barn som byggde robotlego.
De praktiska råden som ges i Make Space hjälpte oss att skapa en arbetsplats som inte bara var funktionell, utan också flexibel och anpassningsbar till våra mångfacetterade uppdrag och målgrupper. Nu får vi starta om och får sikta på samma ambition.
Tur i oturen – 24h i Osby
Vi hade sedan tidigare ett inbokat möte och kunskapsutbyte med Linda Sandin på Lekolar samt Viveka Andersson och Tiffany Alnefelt på Tom Tits Experiment. Fokus var på makerspace, makeraktiviteter och tillgänglighet och vi hade en föreläsning inbokad i Osby. Med på resan var Caroline Örtlund, projektsamordnare för bl a Tillgänglighetsarbetet med SPSM och med en vana av lärmiljöer.
Tur i oturen så fick vi nu en möjlighet att bolla våra nya utmaningar med dessa experter och en möjlighet att kolla in Lekolars Re:use. Så beroende på hur situationen utvecklar sig, eventuella skador samt jakt på nya lokaler, så kan vi snabbt ställa om och möblera upp miljöerna utan att verksamheterna blir lidande. Barn och pedagoger står i kö för att besöka verksamheten.
Några pågående tankar inspirerade av boken Make Space
Omfamna kraften i mindset
En av de viktigaste sakerna att komma ihåg efter ett bakslag som vår bedrövliga vattenläcka, är att mindset är allt. Det är lätt att bli nedtyngd av vidden och omfattningen av situationen, men istället försök att fokusera på de möjligheter det kan ge. Använd detta som en chans att skapa en arbetsmiljö som är ännu bättre än tidigare, bygg på det som fungerade bra och dra lärdom av det som inte fungerade. Uppmuntra ditt team att anta ett ’growth’-mindset, där utmaningar ses som möjligheter att lära, växa och komma varandra närmare.
Samtidigt ska man också ge alla en chans att sörja och känna en saknad, det var mycket investerad tid och kärlek i vår förra plats. Det är också en fråga om respekt att ge alla en chans att göra en bokslut innan vi kör vidare.
Skapa en gemensam vision
Samarbete handlar om att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Fråga ditt team vad de vill ha från utrymmet, hur deras idealiska arbetsmiljö ser ut och vilka förändringar de tror kan göras för att förbättra samarbete och kreativitet. Uppmuntra alla att dela sina idéer och arbeta tillsammans för att skapa en gemensam vision för din arbetsmiljö. Vad fungerade bra på Kvasar och vad kan vi göra bättre när vi nu har chansen?
Främja en känsla av ägarskap
När människor känner att de har inflytande och ett ägarskap över ett utrymme är de mer benägna att ta hand om det och känna med dess framgång. Uppmuntra ditt team att ta ägarskap över sin arbetsmiljö genom att involvera dem tidigt i design- och byggprocessen. Be om deras åsikter om belysning, möbler och dekor och ge dem friheten att göra val som återspeglar deras behov och preferenser. Ett favorittips är att designa och bygga till 80% och lämna de sista 20% för improvisation och spontana tankar från andra t ex barnen.
Prioritera flexibilitet
De bästa arbetsmiljöerna är de som är anpassningsbara och flexibla, som kan förändras och utvecklas när arbetslagets behov ändras. Överväg saker som mobila möbler, justerbar belysning och modulära arbetsytor för att skapa en flexibel arbetsmiljö som kan anpassas efter behov.
Hur skapar vi en balans mellan flexibla ytor och de ytor som behöver vara permanenta t ex lagring, utställningsytor och entré? På Kvasar hade vi den ständiga utmaningen med lagring av material och barnens kreationer.
Skapa en miljö som främjar kreativitet och lek
Att skapa en kreativ arbetsmiljö handlar inte bara om ståbord och Lego, utan också om att skapa utrymme för spontana samtal, brainstorming, lek och experiment – samt att veta var hur det ska placeras och användas och för vilken målgruppen. Och vilka förmågor och förundran som vi vill väcka till liv.
Tänk på att skapa zoner för samarbete och individuellt arbete, liksom utrymmen som kan användas för snabba möten och brainstorming-sessioner. Uppmuntra ditt team att testa nya idéer och att tänka utanför boxen samt ha material och bilder framme som inspirerar till lek och de galna idéerna.
Vi pratar ofta om att “bredda basen” eller “ha ett lågt golv” för att lätt sätta igång lärande eller skapa förundran. Nu när vi startar om, hur designar vi “börjorna” för de vuxna och pedagoger som är vår målgrupp, och hur skapar vi zoner som signalerar vilken typ av aktivitet som vi vill uppmuntra? Hur fortsätter vi ha en miljö som signalerar och andas förundran?
Nästa steg
Nästa vecka lär vi kika på nya lokaler och börja packa ihop allt material. Så nytt inlägg kommer inom kort.