”Suck! Ännu ett begrepp i förskolans värld som vi ska förhålla oss till!”
Har vi inte nog med svåra ord och förkortningar som haglar över oss, kanske du tänker – multimodalitet, postkonstruktionism, resiliens, ULF, SKA och IKT för att nämna några. Begrepp som kommer och går genom förskolans svängdörrar. Vi tuggar i oss det mesta för vi vill så gärna förstå och hänga med för barnens skull.
Samtidigt inser vi att världen är i ständig förändring, så även vår kunskapssyn. Barnens kreativa förmågor behöver stimuleras för att anta de utmaningar de möter. Vi kan inte applicera samma utbildningsbegrepp i förskolan idag som för 20 år sedan.
Ord och begrepp utvecklar vår profession. Många står stadigt på en vetenskaplig grund. De förklarar sammanhang, skapar mening och en röd tråd i det vi gör tillsammans med barnen. Begrepp har potentialer att forma en gemensam arbetsyta av professionell samsyn. Tillsammans kan vi ge begreppen ett praktiskt innehåll som gör skillnad för barnen.
- Multimodalitet – ett teoretiskt synsätt på kommunikation, interaktion och representation som inte endast tar hänsyn till språk som tal och text, det vill säga i dess traditionella innebörd. Inom perspektivet inkluderas även andra typer av för kommunikation såsom gester, ljud, bilder och blickar (Wikipedia)
- Postkonstruktionism – Ingen teori utan en egenskap eller aspekt av uppfattningen att kunskap och framställningar uppstår i mötet mellan subjekt och objekt, detta i motsats till uppfattningen enligt konstruktionism och konstruktivism att subjekt och objekt existerar var för sig och att subjekten konstruerar uppfattningar av objekten tänkta som fenomen med egen verklighet. (Natur & Kulturs psykologilexikon)
- Resiliens – förmågan att återhämta sig eller motstå olika störningar
- ULF – Utbildning, Lärande, Forskning – ULF startade som en försöksverksamhet för att minska glappet mellan forskning och utbildning. Syftet var hitta bra samverkansformer mellan forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. (Stockholms universitet)
- SKA – Syftet med ett Systematiskt KvalitetsArbete är att synliggöra kvalitet och likvärdighet, vad vi gör, varför och vad det leder till. (Skolverket)
- IKT – Informations- och kommunikationsteknik (Wikipedia)
Det finns en hel del begrepp som lyser på min didaktiska himmel. Ett som lyser extra starkt är utbildningsbegreppet STEAM, förkortning för Science, Technology, Engineering, Art och Mathematic, på svenska naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap, estetiska uttryckssätt och matematik.
STEAM kan liknas vid ett stjärntecken som håller ihop stora delar av undervisningshimlen. STEAMS kunskapssyn överensstämmer väl, som jag ser det, hur barn upplever och tar sig an världen. Jag tror det är en av anledningarna till att det blivit så betydelsefullt för mig.
Begreppet STEAM kommer ursprungligen från USA. Först introducerades STEM, A som i Art tillkom för att skapa ett processinriktat arbetssätt med estetiskt utforskande som grund. Tanken var att utveckla förmågorna till problemlösning, innovation och kreativitet ytterligare. STEAMs holistiska och tvärvetenskapliga synsätt kopplar ihop de olika ämnena så barnen bättre förstår hur saker och ting hänger ihop.
Nya didaktiska begrepp behövs. Begrepp som gör skillnad på riktigt, främst för att lösa de utmaningar vi står i och ser framför oss. Men också för att inge hopp och tillförsikt hos barnen. För att uppleva magin i livet där blommor slår ut och människor skapar nya uppfinningar varje dag. För att behålla nyfikenhet och förundran. För att känna att jag kan och jag vill bidra till andra människor och världen.
Barn har rätt att få behålla sitt öppna sinne som inte delar upp i världen i olika tårtbitar, vare sig det gäller ämnen, genus eller social tillhörighet. Vi ska inte särskilja utan hålla samman och se olikheter och nya perspektiv som möjligheter. De tekniska, estetiska, naturvetenskapliga, humanistiska och matematiska kunskaperna och värdena måste gå hand i hand. Det är en nödvändig överlevnadsstrategi!
På så vis ser jag hur STEAM kan vara en rejäl knuff framåt i vår didaktiska gärning.
UTMANING
För pedagogerna
Gör en lista över ord och begrepp som vidgat dina vyer och som du tycker är viktiga för dig i din profession i förskolan.
Dela med er av orden i arbetslaget eller på en arbetsplatsträff (APT). Diskutera vilka ord eller begrepp som ni skulle vilja lyfta fram mer i ert arbetslag eller på hela förskolan.
För barnen
Fundera över problem, små och stora, som finns eller uppstår i vardagen på förskolan. Se hur ni kan engagera och involvera barnen i problemlösningen.
INSPIRATION
Läs här om forskningsprojektet STEAM-undervisning i förskolan som leds av universitetslektor Anna Günther-Hanssen på Stockholms universitet.
Under 2025 kommer jag utveckla mina tankar kring STEAM i fler blogginlägg här. Så på återseende!
Önskar er alla en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR
Eva Tuvhav Gullberg
Funderingar och frågor, hör gärna av er här eller till mig på mailen eva@tuvhav.com