Ett inlägg från makerpedagogen Nadia som beskriver deras arbetsprocess för att bygga effektiva och kreativa team. Detta är en serie av blogginlägg som beskriver processledningen på enheten, samt hur kunskap och idéer flödar genom Sundbybergs verksamheter, till och från förskolorna, till och från Kvasar.
Del 1 – Så får du en grupp inspiratörer att samarbeta effektivt och uppnå gemensamma mål
Del 2 – [Kommer inom kort]
Så får du en grupp inspiratörer att samarbeta effektivt och uppnå gemensamma mål
Jag har varit makerpedagog sedan 2019 och har haft förmånen att vara en del av Kvasars resa från starten. Under dessa år har jag haft nöjet att följa och samarbeta med Pelle, vars fokus på samarbete och delakultur har varit grundläggande för vårt arbete. Hans syn på att gemensam kraft och delaktighet leder till framgång har varit något som jag verkligen tagit till mig.
Från en enskild pedagog till ett team av inspiratörer
Tidigare var det vi, makerpedagogerna, som var de enda digitala inspiratörerna. Men med den nya digitaliseringsplanen, beslutade vi att varje förskola skulle ha en inspiratör. Den här förändringen innebar att jag inte längre behövde bära allt ansvar själv, utan i stället blev min roll mer som en processledare, där jag skulle handleda inspiratörerna genom olika workshops och aktiviteter.
För mig är förskoleverksamheten som en växande organism. Den förändras ständigt med nya pedagoger och nya förutsättningar. Så även för oss i Södra Rissne, där både ledningen och medarbetarna har förändrats, vilket har lett till en härlig ny dynamik.
Skapa ett positivt förändringstryck
Ledningen har ansvar för de övergripande strategierna, och vi som makerpedagoger har fått möjlighet att vara med och genomföra dessa. Tillsammans strävar vi efter att skapa ett positivt förändringstryck när det gäller att utveckla och implementera digital kompetens bland pedagogerna. Hur har vi då gått till väga



Första utvecklingsdagen under höstterminen 2023 samlades hela enheten på Kvasar. Här fick alla pedagoger möjlighet att både uppleva Kvasars inspirerande miljö och träffa mig som makerpedagog, samt Pelle som processledare. Vi skapade en gemensam förståelse för vårt uppdrag och vikten av samarbete. Vid ett APT-möte presenterade jag även enhetens inspiratörer och förtydligade att mitt fokus framöver skulle vara att stötta just dessa inspiratörer.
En månadslång process av lärande och utvärdering
Varje månad träffas inspiratörerna på digitaliseringsmöten där jag och Barbro, biträdande rektor, diskuterar våra framsteg och lärdomar. Vi arbetar utifrån en modell som vi anpassat efter enheten, och började med att göra en kunskapsinventering av inspiratörerna, vilket gav oss en bra grund för vårt fortsatta arbete. Modellen kommer ursprungligen från Storskogens enhet som rektorn Michelle har framtagit tillsammans med makerpedagogen Pegah. Den första större workshoppen handlade om att använda appen Green Screen By Doink för att skapa bilder med barnen, samtidigt som vi integrerade källkritiskt tänkande – något som både inspirerande och pedagoger kan använda i sitt dagliga arbete.

Efter workshoppen gav jag inspiratörerna en utmaning: att skapa en Green Screen-miljö på sina respektive avdelningar, och koppla det till en aktivitet om källkritiskt förhållningssätt. Resultatet av dessa utmaningar var imponerande. Christina från Polaris involverade föräldrar i sitt Green Screen-projekt genom att bjuda in dem till ett föräldramöte där de tillsammans med sina barn skapade digitala julkort. Det är just de här kreativa lösningarna som gör vårt samarbete så spännande och utvecklande.
Vid samma tillfälle introducerade jag modellen Crazy 8, där inspiratörerna fick illustrera sina åtta bästa idéer inom Green Screen. Dessa idéer valde de sedan att diskutera och utveckla, för att till nästa möte kunna välja en som de skulle arbeta vidare med och förverkliga.
Inspiratören Payman från Neptunus delade med sig av sina spännande insikter. Hon hade lärt sig nya tekniker i appen Green Screen by Doink och visade hur hon kunde få en hel barngrupp att synas på en och samma bild.



Inspiratören Arrsema berättade att hon och hennes kollegor hade skapat en Kvasar-liknande miljö med stationstänk i skapandeateljén på Pjäsbacken, vilket gav upphov till massor av kreativa möjligheter.

Christina från Polaris – en kreativ utforskning av Green Screen
Ett exempel på hur inspiratörerna verkligen har tagit till sig metoden är Christina från Polaris. Hon och pedagogen Sofia har tillsammans lekt och utforskat Green Screen-tekniken i den digitala studion. Christina har inte varit rädd för att ta ut svängarna och prova galna idéer. Sofia har varit en fantastisk partner i detta, som öppet har stöttat och gått med på de kreativa experimenten, även när idéerna varit ovanliga eller utmanande.
Tillsammans skapade de en magisk miljö där barnen inte bara fick möjlighet att använda Green Screen-verktyget, utan också blev delaktiga i skapandet av de fantasifulla och inspirerande bilderna. Det här samarbetet visade verkligen hur viktigt det är att skapa en öppen och lekfull atmosfär för att främja lärande – både för pedagoger och barn.
Vad har inspiratörerna lärt sig?
En viktig del av vårt arbete är att reflektera och dela med oss av våra lärdomar. Inspiratörerna har uttryckt hur meningsfullt det är att vara en del av detta processdrivna arbete, och här är några av deras tankar:
“Som inspiratör har jag lärt mig vikten av att vara öppen för nya idéer och digitala verktyg. Att utforska och använda dessa för att engagera och inspirera barnen har varit en ögonöppnare.” – Inspiratören Arrsema
“Jag ser mig själv som en förebild och resurs för mina kollegor. Genom att dela med mig av mina erfarenheter inom digital pedagogik kan jag stötta mina kollegor att skapa en mer inkluderande lärmiljö för barnen.” – Inspiratören Christina
Hur ser rektorn Anna på inspiratörernas roll?
”Inspiratörernas roll i Södra Rissne är viktiga för att vi ska nå ut i verksamheten, lyfta kompetenser och personer som verkligen har ett intresse för digitala verktyg som kan både inspirera och stötta kollegor. Att tillsammans ha regelbundna möten och ett eget forum med makerpedagog och biträdande utifrån Bas tillägg och expansion ger möjlighet och förutsättningar att öka kompetensen i gruppen och stärka inspiratörerna att möta sina kollegor.
I höstas fick inspiratörerna möjlighet att som grupp sätta ihop, planera och genomföra en workshop utifrån sina egna styrkor för att inspirera kollegor utifrån områden vi gemensamt sett behöver utvecklas i enheten. Det var så lyckat. ⭐”
Ett sista ord från mig
Det som gör det här arbetet så inspirerande är alla mina kollegor – alla fantastiska pedagoger och inspiratörer som vågar testa nytt, dela med sig och utvecklas tillsammans. Att få följa deras resa, se kreativiteten blomstra, bygga på varandras idéer och sedan se hur idéer blir till verklighet är en av de största glädjekällorna i mitt arbete. Det är i mötet mellan nyfikenhet och samarbete som magin uppstår, och jag känner mig både stolt och tacksam över att få vara en del av den här processen.
/Nadia, makerpedagog i Södra Rissne