Snö, stjärnor och förundran

Förskolan Kristallen ligger inbäddad i snö. Snöflingorna dalar sakta ner mot marken och barnen leker i snön.

Jag fattar inte det här, säger Karna och vänder sig frågande till pedagogen Kim. När snöflingorna kommer från himlen och lägger sig på min jacka, så ligger de kvar. Men när jag sträcker ut handen, för att kolla hur de verkligen ser ut, då blir dom bara blöta fläckar. Varför? 

Kim ser Karnas otåliga väntan på en förklaring. 

Medan Kim tänker på vad han ska svara fortsätter Karna sina funderingar.

– Det är nog stjärnor som slocknat och kallnat, sen ramlar dom ner och blir snöflingor.

Hon fortsätter:

Och när dom träffar min hand så kanske de fattar att de inte är stjärnor längre.

Karna tittar med nyfikna ögon upp på Kim. Där och då i mötet tänds en stjärna i Karna och Kim kan se hur det glimmar till i hennes ögon. Kim svarar:

Jag fick just en idé! Vad tror du om att undersöka det här tillsammans, du och jag och de andra barnen för att förstå hur det hänger ihop.

Ja, ropar Karna, vad kul! 

I glädje kastar hon sig ner i den gnistrande snön. Sprattlandet med armar och ben blir en snöängel. Hon ligger kvar inuti snöängeln, snöflingorna dalar ner över hennes ansikte, lite kalla, sedan smälter de och bildar rännilar över hennes varma kind. Hon blir ett med snöflingorna, med himlen, med gården, med Kim och alla barnen. Förundran står skrivet i hennes ögon. 

Reflektion

Finns det något vackrare än förundran? Hur ofta springer vi förbi de där små händelserna som väcker barnens förundran? Släcka och tända lampan, den gula färgen rinner in i den blå och blir grön eller en sten som glimmar på marken.

Och hur kan vi bli bättre på att bli smittade av barnens förundran och ta tillvara på de händelserna i våra undervisningssammanhang? 

Förundran och undervisning hänger ihop. Undervisa kan sägas vara att visa på undren för att se livets magi. För att undervisa ur ett förundrings-perspektiv behöver vi vara närvarande och nyfikna medforskare tillsammans med barnen.

Kims genialiska drag är att inte direkt svara vetenskapligt på Karnas fråga. Det ger honom ett pluspoäng i undervisningshimlen. I stället lyssnar Kim uppmärksamt på Karnas förklaringar. Med närvaro och inlevelse följer han med in i hennes poetiska verklighet där stjärnor förvandlas till snöflingor och sedan dör som vatten. 

Kim känner till att när man inte riktigt vet, kan fantasin fylla i och hjälpa till med teorier och antaganden. Forskare, upptäcktsresanden, konstnärer, bilmekaniker, författare eller tekniker hade aldrig kunnat bidra med sina kompetenser om inte förundran och fantasi hade funnits med på deras väg. Lägg till nyfikenhet så är vinnarkonceptet klart för en drivkraft med motivation som kan försätta berg.

Karna har erbjudit Kim ett pedagogiskt uppdrag. Kim har antagit det viktiga erbjudandet.

Han tar fram läroplanen ur bakfickan och läser:

Utmaningen – Odla förundran

Utmaningen riktar sig den här gången enbart till pedagogerna. Utmaningen passar utmärkt som kompetensutveckling på en arbetsplatsträff eller på en studiedag med en uppföljning vid en senare arbetsplatsträff eller i arbetslaget. 

Syftet med utmaningen är att vi som pedagoger ska få en större förståelse för vad ordet förundran innebär för oss själva och att vi lättare kan identifiera förundran i vår vardag både hos oss själva och hos barnen.

Vi kommer djupdyka i ordet förundran, träna förundran och gå på jakt efter stunder av förundran. Det hela avslutas med en diskussion om hur vi kan gestalta undervisning utifrån situationer där barnet förundrats. 

Utmaningen är utformad så att var och en gör en mindre uppgift varje dag under 4 dagar. Den 5:e dagen träffas ni i arbetslaget eller hela förskolan för att göra den sista uppgiften tillsammans. En uppföljning med diskussionsfrågor görs en tid senare.

Förbered individuellt

Dag 1

På en papperslapp skriver du ner med en mening hur förundran känns inuti dig. Skriv dag 1 på baksidan av lappen. Lägg ner lappen i ett kuvert.

Dag 2

Under dagen på jobbet ska du hitta en situation där du ser förundran hos ett barn. Skriv ner på en lapp några meningar som gör att du kommer ihåg situationen. Skriv dag 2 på baksidan av lappen. Lägg ner lappen i kuvertet.

Dag 3

På en papperslapp skriver du ner med en mening vad ordet förundran innebär för dig. Skriv dag 3 på baksidan av lappen. Lägg ner lappen i  kuvertet.

Dag 4

Under dagen på jobbet hitta en situation där du själv känner förundran. Skriv ner på en lapp några meningar som gör att du kommer ihåg situationen. Skriv dag 4 på baksidan av lappen. Lägg ner lappen i kuvertet.

Arbeta gemensamt

Dag 5

Hela förskolan gemensamt – totalt 1 timme

Individuellt – 5 minuter

Ta upp lapparna ur kuvertet och läs dem. Reflektera över ordet förundran utifrån vad du skrivit och vad du upplevt de senaste dagarna relaterat till förundran. 

Två kollegor tillsammans – 5 minuter

Dela med dig till kollegan vad du upplevt och tänkt kring förundran under två minuter var.

Sätt upp era lappar på en gemensam vägg eller ett stort papper så att alla ser.

Gemensamt – totalt 45 min

Dela upp er i grupper om 3-6 pedagoger i varje  grupp. Varje grupp får en uppgift att gestalta och sedan redovisa i storgruppen.

Förberedelsetid 25 min

Grupp 1

Gestalta förundran i ett drama, en liten händelse, se efter vilken rekvisita ni behöver 

Grupp 2

Gestalta förundran genom att bygga en skulptur av material som finns tillgängligt. Redovisa med ficklampor och spännande belysning.

Grupp 3

Gestalta förundran genom dans. Använd musik, tyger eller annat ni behöver.

Grupp 4

Gestalta förundran genom att skriva två dikter, en på temat Våren och den andra på temat  Mobilen.

Redovisa era gestalningar i storgrupp. Tid ca 5 min för varje grupp

Diskutera hur ni upplevt övningarna och avsluta med att skriva ner vad förundran innebär för dig och sätt upp lappen på den gemensamma väggen/pappret. Låt lapparna sitta kvar och fortsätt gärna att sätta dit fler lappar som en levande dokumentation över era tankar om förundran. Komplettera gärna med bilder och foton. 

Nästa steg

Uppföljning – diskussionsfrågor vid ett senare tillfälle

Diskutera i mindre grupper 3-6 pedagoger – 30 min – eller mer

  • Vilka förutsättningar behövs för att odla förundran?
  • Går det att träna förundran? Hur?
  • Vad kan du bli förundrad över inom ämnena teknik respektive estetik?
  • Hur skulle Kims undervisningsupplägg kunna se ut utifrån berättelsen om Karnas förundran av snöflingor?
  • Hur tänker du att den här utmaningen kan ge avtryck hos barnen i din egen undervisning?

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen.

Fördela ansvaret mellan er vad gäller mötesstrukturen såsom hålla tider, hålla fokus, alla komma till tals, material, uppföljning med mera.

Materiallista

  • Papperslappar
  • Kuvert
  • Häftmassa
  • Stort papper eller vägg
  • Byggmaterial
  • Ficklampor
  • Tyger
  • Rekvisita
  • Musikspelare
  • Kamera

Inspiration

SMHI om iskristaller och snöflingor

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/iskristall-snostjarna-och-snoflinga-1.128625

Ingen snöflinga är den andra lik – SVT

https://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/snoflingor-en-snostjarna-eller-isnalar-2

Resten du inte visste om snöstjärnor och lite till:

http://snowcrystals.com

Sedan får du inte missa min bok Estetiken i praktiken som ges ut alldeles snart på Natur & Kultur!

Här kan du läsa om boken: https://www.nok.se/titlar/laromedel-b1/estetiken-i-praktiken/

LYCKA TILL! 

Önskar er alla                                                                 

EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb

eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.