– Vad gör du, frågar Miranda.
– Sorterar löv, svarar Kees och drar försiktigt med fingret över lövets mönster. Så lägger han löven i en lång rad med skaften uppåt.
– Men varför, undrar Miranda.
– Jag är planetskötare, säger Kees.
Miranda ser frågande ut.
– Jo, förklarar Kees vidare, igår pratade mamma och pappa om att människor hade dött i översvämningar för att det hade regnat så mycket. Dom sa att det där regnet var för att människorna högg ner alla träd i regnskogen och att ingen brydde sig om att sköta om den här planeten.
– I morse när vi gick till förskolan såg jag hur ett träd ruskade på sina grenar. Massor av löv ramlade ner. Trädet var säkert ledset för ingen brydde sig om att det fanns. Det var då jag bestämde mig. Jag ska bli planetskötare! Jag kramade om trädet och tog med mig några av trädets fina löv.
Miranda blir alldeles tyst av Kees berättelse. Efter en stund säger hon:
– Du Kees, nu finns det en planetskötare till, och det är jag! Nu hjälps vi åt!
Reflektion
På TV ses chockerande bilder, vuxna pratar. Med sina sinnliga tentakler snappar barnen upp omgivningens ord och stämningar för att lära sig förstå sin omvärld. Vi kan inte skydda barnen mot allt som finns runtom oss men vi kan stärka barnens handlingskraft, initiativförmåga och kreativitet för att skapa positiva förändringar.
Kees intryck av det han hör om översvämningar skapar säkert en oro hos honom. I förskolan har vi en viktigt roll att fylla där vi kan bidra till att bygga upp barns positiva framtidstro.
Snabbt skaffar sig Kees en relation till ett träd han går förbi varje morgon. Han ser det, iakttar hur bladen faller, känner en omsorg och en empati för trädet. Det är barns naturliga sätt, ja egentligen människans naturliga sätt att relatera till naturen runt om oss.
Vi behöver närma oss naturen som vi fjärmat oss ifrån och utnyttjat till bristningsgränsen. Samtidigt som vi lär barnen behöver vi lära oss själva. Vad kan jag göra? Vad kan vi göra tillsammans? Det är en möjlighet för oss alla att vakna upp och bli planetskötare i vardagen. Att bidra i det lilla för att förstå att vi bidrar i det stora.
Utmaningen – Sinnliga löv
En estetisk lärprocess för att utforska löv
Syfte – att skapa en empatisk relation till naturen och väcka förundran till lövens konstruktion och estetik
Utmaningen består i att sinnligt undersöka löv i estetiska processer under en längre period eller vid ett enstaka tillfälle.
Anpassa utmaningarna efter barnen som deltar.
SINNLIGA LÖV
Här kommer några olika förslag för att undersöka löv. Ni kan välja ut vilka övningar ni vill göra tillsammans med barnen beroende på var de befinner sig. Eller ni kan ha löv som projekt under en längre tid.
- Hitta en plats i skogen, parken eller på gården där det finns träd som kan ge er löv. Kom gärna tillbaka till samma plats för att lära känna platsen och gör den till er. Se er runtomkring, vårda platsen, hitta på en saga, gör en picknick eller något annat så att ni skapar en positiv relation till platsen.
- Samla löv tillsammans, minst 10 löv var. Tacka träden för löven och ta med till förskolan.
- Lägg ut alla löv på ett vitt tyg eller på ett bord. Låt barnen bekanta sig med löven genom att blunda och känna på dem, lukta på dem. Tala om hur löven känns, luktar och ser ut.
- Sortera löv – gör exempelvis en sorts sortering dag 1 och en annan sorts sortering dag 2 osv.
Storlek – från minsta lövet till största lövet på en linje
Färg och nyanser – t ex ljusgrön till mörkgrön
Form och kontur – runda, ovala, flikiga
Tjocklek – tunna blad till tjockare blad
Struktur – helt släta och lena till grova
- Lägg löven i geometriska former
Cirkel
Triangel
Kvadrat
- Undersök mönstren på löven
Undersök lövets mönster med lupp och sedan med webbägg
Gör avtryck med löven på lera
Rita av lövets mönster på papper
Gör frottage – Lägg ett papper ovanpå lövet och gnid det med ritkol eller krita.
Kopiera löv i kopiatorn, förstora dem. Lägg löv på ljusbordet eller overheaden.
- Använd löv för att rita på eller klippa i.
Dokumentera
Fota, filma
Reflektionsdags
Diskutera med barnen. Vad fungerade bra/dåligt? Vad tyckte de var svårt/lätt? Vad har de lärt sig?
Nästa steg
Vad skulle nästa utmaning kunna vara?
För barnen? För er som pedagoger?
Förberedelser
Planera
Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen.
- Definiera syftet och målet
- Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
- Antal barn: 4 eller fler – vilka?
- Tid – bestäm datum och tidsåtgång
- Plats – utomhus/inomhus – ostört eller tillsammans där andra jobbar
- Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
- Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
- Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
- Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.
Materiallista – förslag
- Löv
- Korg att samla i
- Vitt tyg
- Lupp
- Webbägg
- Lera
- Kritor
- Papper
- Kamera
Inspiration
Nya böcker för inspiration
Hållbar utveckling – att lära för livet och framtiden, Lise-Lott Fjell o Erica Strand, Natur & Kultur, 2021 Om tiden och vattnet – en berättelse om vår framtid, Andri Snaer Magnason, Norstedt, 2021
Dagen då vattnet tar slut – amerikansk dokumentär på SVT play
https://www.svtplay.se/video/31766658/dagen-da-vattnet-tar-slut?id=j4Vz7NR
Skolverket : Här finns förslag på hur du kan arbeta med hållbarhet, hälsa och välbefinnande tillsammans med barnen.
LYCKA TILL!
Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com
Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb
eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.
Eva Tuvhav Gullberg