Vattentankar

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon skriver tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Estetik-teknik-300x96.png

Vaknar av regnet som smattrar mot fönsterrutan. Fötterna i golvet. Badrummet. Frukost. Mammas hand i min. Vi drar till förskolan. Det regnar hela förmiddagen. Falukorv med potatismos till lunch. Drar på mig galonisarna. 

Wille och jag skyndar ut till de små rännilarna i sandjorden. Vi drar med hälarna så de blir bredare på vissa ställen, bygger dammar, tvingar vattnet i nya banor, sjöar bildas och översvämmas, vi gör ett utflöde från sjön, en ny sjöväg som slår följe med en äldre, bredare, nu är det många, det porlar så fint, det rinner små vattendrag överallt, alla mot samma mål, neråt,  till slut kan de andas ut när de når havet. Där blir det alldeles tyst och stilla. 

Wille och Alma – skapare

Reflektion

Wille och Alma är helt inne i sin kreativa skaparakt. Det är en process där de står i dialog med vattnet och sandjorden. De är fokuserade och iakttar vattnets rörelser. Orsak och verkan. De handlar vid rätt tillfälle i händelseförloppet. Vi skulle kunna kalla det timing och flow. En undersökande lek med sand, jord, tid och vatten, med mycket allvar.

Vad hade hänt om någon avbrutit mitt i, för mellis, samling eller nåt annat? En gissning är att förtrollningen hade brutits. Vi behöver se när barnen är inne i den här typen av viktiga skaparakter, där de  hittat den kreativa koden i sin lek. Det är som vi behöver sätta upp ett osynligt staket omkring de här tillfällena där det hänger en skylt med STÖR EJ – ARBETE PÅGÅR.

Vatten har också en mycket hög agens hos barn. Med hög agens menas att ett material eller  ett föremål har en stark dragningskraft. Det formligen ropar Kom hit! Som pedagoger vet vi allt om vattenpölars dragningskraft på barn. Barnens intresse för vatten ger därför motivation och lust för att förstå och lära sig om vatten. Således ett perfekt tillfälle att ta tillvara för  att lära sig mer om vatten.

Utmaningen

Vattentankar – en estetisk lärprocess om vatten

Syftet är att barnen ska undersöka vatten med alla sina sinnen och på så sätt skapa sig en relation till vatten, få lust att lära sig mer om vatten och hitta nya ord och begrepp.

Anpassa utmaningen beroende på ålder och förmåga.

Stegvis tar vi utmaningen i olika etapper.  

Vi vuxna vet mycket om vatten men hur tänker barn kring vatten? 

Vad är det som fascinerar dem?

Lyssna och ge dem möjlighet att undersöka och experimentera för att sedan utveckla sina hypoteser och tankar.

Så istället för att prata om vatten ska vi praktiskt undersöka vatten ur olika synvinklar och reflektera i olika steg. 

Antal barn 4

Ord och begrepp

Porla, forsa, rinna, torka, sötvatten, saltvatten, avlopp, flytande, ånga, dimma, dunsta, kretslopp, översvämning, regna, skvätta, dugga, hav, flod, å, bäck, rännil, vattenpöl

Kommer ni på fler ord?

Steg 1

Helst utomhus så det går bra att hälla och drälla.

Plocka fram massor av olika hinkar, muggar, kärl och vatten.

Undersök frågorna praktiskt så långt det går. Låt undersökandet och experimenterandet få ta tid. Styr varsamt så barnen ges möjlighet att komma in i ett kreativt utforskande, i bästa fall ett flow.

Se om ni hittar följdfrågor till varje fråga eller om barnen har några frågor. Låt barnen komma med sina hypoteser och reflektioner. Inget är rätt eller fel.

Sinnligt

  • Vad smakar vatten? 
  • Hur luktar vatten? 
  • Hur känns vatten? 
  • Hur ser vatten ut?
  • Låter vatten? Kan det låta på olika sätt?

Var kommer vattnet ifrån?

Vart tar vattnet vägen?

Dokumentera, sammanfatta slutsatserna och skriv ner dem.

Steg 2

Hur rör sig vatten?

Dans/drama – upprepa flera gånger

Låtsas att ni är vatten som 

  • rinner snabbt i en bäck, 
  • är ett vattenfall
  • ringlar sig sakta fram i en flod
  • är stora vågor på havet
  • stänker

Måla tillsammans utomhus på ett gemensamt papper på temat Vatten vid två skilda tillfällen

  • en dag när solen skiner
  • en dag när det regnar

Sätt upp målningarna tillsammans med fotografier av era underöskningar, gärna utomhus.

Jämför målningarna – vilka blir reflektionerna och slutsatserna?

Steg 3

Finns det vatten i grönsaker, människor, djur, blommor och träd?

Med hjälp av MakeyMakey undersöker vi frågan.

Reflektera

och diskutera med barnen. 

Hur kan ni tillsammans sammanfatta vad ni upptäckt om vatten.

Nästa steg

Hur skulle en fortsättning av projektet kunna se ut?

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
  • Antal barn: 4 eller fler – vilka?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
  • Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.

Materiallista – förslag

  • Burkar, hinkar, kärl för vatten
  • Vatten
  • Målarfärg – temperapuckar eller akrylfärg
  • Penslar
  • Spännpapp
  • MakeyMakey
  • Grönsaker, frukter
  • Lärplatta
  • Kamera
  • Penna
  • Papper
Barn har målat sina tankar om vatten på Överby förskola, Vaxholm

Inspiration

Vad tänker Knodden? – En bok om barns tankar.

Vad tänker Knodden – George Johansson, Anna-Clara Tidholm, Natur & Kultur 2020

På Svenskt vattens hemsida kan du hitta en massa intressant fakta om vatten, bland annat om vattnets kretslopp.

https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/vattnets-kretslopp/

Vattenmannen sjunger

Visan Vattenmoln handlar om vattnets kretslopp. Text och musik Stefan Forssén

Vattenmoln som faller ner som regn och snö som smälter ner
och rinner i snabba bäckar som porlar glider fram i älv och flod
vilar i en blank sjö eller gungar ut i havet
Solen värmer hav och sjöar fukten stiger upp mot himlen och bildar
Vattenmoln…

Här hittar du melodin

Det kommer bli bra med Laleh vid havet

https://www.youtube.com/watch?v=5IeK4wMRInY

LYCKA TILL!

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.