Är du arg?

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon skriver tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.


-Nu vill jag ha den där röda spaden, säger Jennifer.

-Nä, jag hittade faktiskt den först. Du får ta den blå, svarar Emmanuelle.

Med besvikelse i rösten säger Jennifer: Den röda är mycket större och jag skulle just gräva ett djupt hål här i sandlådan.

-Aldrig i livet. Jag ska ha den röda hela dan, svarar Emmanuelle bestämt.

Jennifer reser sig från sandlådan. Kastar den blå spaden så sanden skvätter och går därifrån. Då blir Emmanuelle lite orolig. Hon tycker verkligen om att leka med Jennifer. Hon springer efter Jennifer och frågar:

-Är du arg?

-Nä, jag är inte arg, säger Jennifer och blänger på Emmanuelle.

-Du ser arg ut i alla fall, säger Emmanuelle. Du ser precis ut som den där arga emojin😠.

-Jag är en sur emoji, svarar Jennifer, och det blir jag när du säger att du ska ha den röda spaden hela dan. Det tycker jag är orättvist.

Emmanuelle funderar, efter ett tag säger hon:

-Ok, jag har en idé, vi bygger en lång tunnel tillsammans och så turas vi om med den röda spaden. 

-Jennifers ansikte lyser upp.

-En tunnel var det jag tänkte! Haha ser du vad jag blev nu då?

-En glad emoji, eller hur?

-Just precis en glad emoji hela dan!

Reflektion

Emojis är små bilder vi använder dagligdags i våra mobiler och datorer. Vi hittar dem numera även på andra ställen, exempelvis när butiken vill ha feed-back på vår köpupplevelse. 

När Jennifer och Emmanuelle diskuterar och förhandlar blandar de in emojis  i sitt språk för att förstå varandra och analysera situationen.  De blir som ett extra förtydligande i deras kommunikation.

Vi är omgivna av bilder och symboler som barn behöver lära sig tolka och förstå. Allt från toaskyltar, vägmärken, loggor, flaggor, instruktioner på förpackningar exempelvis en sax och – – – -, till bokstäver som är symboler för ett ljud. Vi kan se den symboliska kommunikationen som att avsändare och mottagare är överens om och tolkar budskapet på samma sätt.

Att bild- och symbolspråket är universellt är varuhuset IKEA ett gott exempel på. Många av oss har stått hemma med ett platt paket som ska skruvas ihop till en stol eller en bokhylla. Numera består instruktionen av bilder och symboler som ska ta oss från platt paket till användbar stol. Praktiskt naturligtvis – då behövs bara en instruktion tryckas istället för massor av instruktioner på världens olika språk.

Kanske är det därför emojis fått en så global utbredning. De kan snabbt skickas över alla kontinenter med internet och förstås i alla länder oavsett vilket språk vi talar och oavsett om vi kan skriva eller läsa.

För att barnen ska förstå, tolka och använda de här symbolerna behöver de träna på att själva skapa symboler. Det är fascinerande för dem att se hur de med så små medel kan förändra en bild så den får en helt ny betydelse.

The brain – Bild av John Haine, Pixabay

Utmaningen

Emojis

En estetisk lärprocess om symboler 

Syfte –  Att ge barnen möjlighet att förstå och tolka symbolers uppbyggnad och kommunikationssätt

Utmaningen består i att barnen testar att skapa emojis utifrån ett runt föremål. Det kan ske både inomhus och utomhus. Börja i det enkla med en rund ansiktsform, två ögon och en mun. Övningen kan sedan varieras i all oändlighet med olika cirkelformade eller fyrkantiga huvudformer och med olika material som ögon, mun med tillägg av ögonbryn, tårar och så vidare.

Steg 1

Vet barnen vad emojis är?  Om inte kan ni titta på dem tillsammans här:

http://www.mediemanniskan.se/emojis

Steg 2

4 barn vid ett bord. Varje barn får en papptallrik, två svarta knappar och en bit piprensare.

Låt barnen experimentera med knapparna och piprensaren och uppmuntra dem att placera dem på olika sätt. Vad händer när man sätter ögonen nära varandra, långt ifrån.

Be dem sedan att göra en glad och en sur emoji. Ta bilder.

Steg 3

Nu är det dags att göra en arg emoji och en ledsen emoji.

Fråga barnen vad de behöver då?

Ta bilder.

Steg 4

Skriv ut bilderna och sätt upp dem.

Titta på bilderna. Låt barnen reflektera över bilderna och om de kanske känner igen sig i dem just nu.

Nästa steg

Hur skulle ni vilja utveckla övningen? Utomhus? Annat material? Studera fler och mer avancerade emojis och känslor?

Vilket digitalt verktyg skulle ni kunna använda er av?

Vad skulle nästa steg i processen kunna vara? 

För barnen?

För er som pedagoger?

Förberedelser

Planera

Kom ihåg att våga förändra planeringen om så behövs för den kreativa processen

  • Definiera syftet och målet
  • Vilka delar av läroplanen vill ni fokusera på i undervisningen
  • Antal barn: 4 eller fler – vilka?
  • Tid – bestäm datum och tidsåtgång 
  • Plats – utomhus/inomhus – ostört eller tillsammans där andra jobbar
  • Organisation – vilken pedagog, uppbackning med andra pedagoger i arbetslaget?
  • Inflytande – hur kan barnen förberedas, vara delaktiga och få inflytande i hela processen?
  • Reflektion och utvärdering. Vilka olika ämnen kan ni se att barnen arbetat med? Hur har lärprocesserna sett ut? Vad kan förbättras och utvecklas?
  • Vad kan nästa steg vara i processen? Väg in både barnens intressen och vilka mål ni har i undervisningen.

Materiallista – förslag

Inomhus

  • Papptallrikar till huvudform
  • Svarta knappar till ögon 
  • Svarta piprensare klippt i lagom stora bitar för mun
  • Häftmassa för att fästa/förflytta ögon och mun

Utomhus

  • Runda eller fyrkantiga former som huvudform – exempelvis brunnslock, lavar, ritade former i grus eller sand, ritad form med krita på asfalt
  • Stenar, kottar, bär, skrot/skräp som ögon
  • Barr, pinnar, löv som mun
  • Kamera att dokumentera med

Inspiration

En karta över alla emojis och smileys
http://www.mediemanniskan.se/emojis

LYCKA TILL! 🍀

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb

eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Eva Tuvhav Gullberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.