Gruskornet

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon kommer att skriva återkommande tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.


Karim sitter i gruset på gården med galonisarna på. Runtom pölar av vatten och barn som springer tafatt. Solen kastar solkatter på förskoleväggen. Snart är det vår. Karim har en spade i handen och gräver med stor intensitet och fokusering. Plötsligt fastnar hans blick på ett föremål framför honom. Han kastar spaden och tar försiktigt, som i ultrarapid, upp föremålet mellan tummen och pekfingret. Han vrider på det han hittat, tittar fascinerat en lång stund.

Jag har iakttagit honom på håll. Nu ser han mig och ropar.

– Kom Eva, kom! Fort, jag har hittat nåt!

Det känns som jag är inbjuden till ett viktigt möte och sätter mig bredvid honom. Och där på gården, mitt i vardagen, mitt bland alla miljoner gruskorn har han hittat Gruskornet med stort G.

– Eva, ser du hur det glimmar?

– Jag kan se hela himlen därinne när jag vrider på det. Det är magiskt, säger han.

Anstränger mig för att kliva in i hans värld. Från en speciell vinkel ser jag plötsligt hur himlen öppnar sig och speglar sig i det lilla gruskornet. Vi är där både två, ser, vrider och vänder. Ett medvarande ögonblick där tid och rum upphör.

Det är bara gruskornet, han och jag, inget annat förutom fascination och förundran

Reflektion

Karim fick mig att se skönheten i det lilla. Det öppnade upp till en annan värld, till den poetiska verkligheten. När jag började arbeta med de allra yngsta barnen på förskolan visade  de mig ett fascinerande mikrokosmos. Skogspromenaden tar tid, överallt finns märkliga löv, spindlar och skruvar vi behöver titta på. Inget undkommer deras skarpa örnblickar. Blicken som rymmer sån glädje och förundran i allt de ser och upptäcker.

Kanske det är där impulsen till lärandet bor. Att se är att förstå verkligheten men inte bara som fakta utan också som den poetiska verkligheten där möjligheterna finns. När vi kan se blå hästar på fälten eller ser himlen i ett gruskorn och får dela den upptäckten med någon annan. Åh, vad jag önskar vi kunde odla den sortens kunskap! En kunskap utanför det mätbara.

Utmaningen

Låt oss pröva! Vi tar en flaska, vi stoppar in seendet, glädjen, nyfikenheten, leken, fantasin och fokuseringen. Sen skakar vi om och ut kommer…ta-da…den poetiska verkligheten.

Så lätt är det kanske inte men vi kan ta ett steg i taget. Att odla seendet är att träna att se objekt och företeelser som de är utan fördomar och förväntningar. Det har vi nytta av i många av livets situationer.

Processritning är en övning för att träna seendet och förhoppningsvis öppna upp för den poetiska verkligheten. Att kombinera och växla mellan analoga och digitala verktyg ger fler perspektiv på en och samma företeelse. De sinnliga upplevelserna fördjupas och ger näring till både fantasi och fakta ju fler verktyg vi har för vårt undersökande arbetssätt. Det är både en digital och en estetisk lärprocess och samtidigt en konstnärlig fördjupning i bild och form.

Vi behöver utveckla en digital kompetens men också en estetisk kompetens och här har vi möjlighet att göra båda på en och samma gång!

Processritning 

Ni bestämmer hur länge varje steg ska vara. Det kan variera från 10 min för varje steg vid ett tillfälle till att arbeta med ett steg en stund varje dag i en vecka.

Steg 1: Sätt spännpapp på hela bordet. Duka fram några föremål, t ex naturmaterial, som barnen kan inspireras av. Rita med pennor/kritor i svart/grå-färgskala. Fota.

Steg 2: Lägg till luppar så barnen kan undersöka strecken och de föremål ni lagt fram. Fortsätt rita och undersök. Fota.

Steg 3: Lägg till ett digitalt mikroskop. Undersök det ni ritat. Rita av det ni ser i mikroskopet. Ta bilder av det ni ser i mikroskopet med lärplattan. Fota.

Steg 4: Låt barnen med hjälp av ett annat material förstärka det de ritat genom att följa linjer, riktningar och mönster.  Det kan vara lerkorvar, lego, naturmaterial eller dylikt. Använd luppar och digitala mikroskop och undersök. Fota.

Material

Spännpapp, maskeringstejp, ritkol, pennor/kritor i svart/grå-färgskala, svart garn, naturmaterial, luppar, digitalt mikroskop, valfritt material som lera, lego, naturmaterial

Reflektion tillsammans

  • Titta på det ni gjort från alla håll, uppifrån, från sidan, gå runt osv.
  • Uppmärksamma linjer, former, mönster, nyanser, riktningar.
  • Berätta för varandra vad ni ser och vad ni har upptäckt.
  • Sätt sedan upp fotona från processen på väggen i barnens höjd så barnen kan reflektera.
  • Bestäm hur ni vill gå vidare tillsammans?

Diskussionsfrågor i arbetslaget 

Vilket förhållningssätt tycker du är viktigt att ha som pedagog för att främja kreativiteten?

Hur kan teknik och digitalitet stimulera fantasin?

Inspiration

Skapande verksamhet i förskolan – kreativt arbete med analoga och digitala redskap Marie Bendroth Karlsson, Tarja Karlsson Haikiö, Lena O Magnusson, Studentlitteratur 2018
RYKANDE FÄRSK! Digitalt meningsskapande i förskolan Redaktör Erika Kyrka Seger Lärarförlaget 2020
Alla kan skapa Levande Verkstad – en inkluderande bildpedagogik Marie Bendroth Karlsson, Ulrika Majs, Studentlitteratur 2019

 

 

Fundera och kommentera gärna här eller till min mail eva@tuvhav.com

Följ mig på Instagram @tuvhav och @sinneslabb

eller kolla in min hemsida www.tuvhav.com.

Ha det gott!

Eva Tuvhav Gullberg

4 thoughts on “Gruskornet

  1. Att se och förstå verkligheten ut ifrån barnets perspektiv, skänker enorm lust och kreativitet i arbetet. Älskar att se det lilla i det stora. Tack Eva för ständig inspiration och utveckling för mig i mitt arbete./Helena Tottens Förskola Åre

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *