Mia och skeden

Eva Tuvhav Gullberg är konstnär, ateljerista och utbildare. Hon kommer att skriva återkommande tänkvärda inlägg under rubriken ESTETIK & TEKNIK på Kvasars blogg. Här finns hennes presentation och här hittar du alla hennes inlägg.


Mia och skeden

Mia äter rotfruktsmos. Plötsligt kastar hon skeden i golvet. Jag tar upp den, torkar av den och ger Mia skeden så hon kan fortsätta äta. Hon äter lite till innan hon återigen kastar skeden i golvet. Den här proceduren upprepar sig. Smått irriterad tar jag upp skeden för vilken gång i ordningen vet jag inte längre och säger åt Mia att inte göra så. Det hjälper inte som tur är! Mia fyllde 1 år för några månader sedan.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Tekniken hon upptäckt är framgångsrik   [/perfectpullquote]

Mia har hittat en teknik för att undersöka ljudet. Ljudet klingar olika beroende på vilken sked det är, hur långt det är ner till golvet och vilken typ av golv det är. Marmorgolv låter annorlunda än trägolv. Hon måste göra det många gånger annars bildas inga lärvägar i hjärnan. Synapserna måste få kontakt.

Det här är Mias kreativa sätt att lära sig vilken sorts ljudbild som uppstår när sked möter olika sorters golv. Hon lär sig också hur lång tid det tar innan skeden når golvet. Det tar olika lång tid om hon släpper den eller om hon kastar ner den med stor kraft. Tekniken hon upptäckt är framgångsrik – i framtiden kommer hon veta vilket ljud som uppstår när skeden ramlar på marmorgolvet, hon kommer veta hur lång tid det tar och hon kommer också känna igen ljudet utan att se själva händelsen. Med hörselsinnet har hon varseblivit ljudet. Hon har fått en estetisk sinnesupplevelse av sitt skapande – klangen som uppstår när skedens metall möter marmorgolvet.

Definition av teknik och estetik enligt Wikipedia.

Reflektion

Alla som umgås med barn känner igen den här händelsen. Barn utforskar världen med hela sin kropp, tar in och undersöker med alla sina sinnen. Det är ett sätt att relatera och möta sin omvärld. Barnet skapar förutsättningar för sitt eget lärande, hittar tekniker. Genom sinnena förnimmer de världen. Passionerat och med förundran undersöker de allt från glimrande gruskorn till luktande gummistövlar. De delar inte upp sina upplevelser i olika ämnesområden. Deras världsbild är transdisciplinär. De tar hjälp av fantasin, leken och estetikens olika uttryckssätt som dans, måleri, klottrande, ritande, rörelse, rimmande, sång, musik, konstruerande för att både utforska och uttrycka sin egen unika tolkning av sitt undersökande. Fantasi, lek och estetik är barnens egna forskningsmetoder.

Vår pedagogiska palett

Som pedagoger finns vi för att utmana och utveckla barnens utforskande och lärande. Vi behöver kunna erbjuda dem många olika metoder, tekniker och verktyg så att deras uppfattning av världen blir så nyansrik och mångfacetterad som möjligt. Metoderna, teknikerna och verktygen kan vara både analoga och digitala. Estetikens uttryckssätt är språk som kan fördjupas med hjälp av kunskap om de analoga och digitala verktygen, metoderna och teknikerna.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Estetikens uttryckssätt är språk som kan fördjupas med hjälp av kunskap om de analoga och digitala verktygen, metoderna och teknikerna.[/perfectpullquote]

För att göra en film duger det inte att bara lära sig hur filmkameran fungerar tekniskt eller digitalt, vi behöver också lära oss något om det estetiska innehållet; skådespeleri, ljudeffekter, scenografi, musik, klippning, perspektiv och seende.

Utmaning

Ofta kan vi uppleva att barnens undersökande av just ljud blir för högljutt, t ex vid det dukade bordet när besticken används som trumpinnar mot tallriken. Vi kan se barnens upphetsning över att kunna åstadkomma alla dessa ljud samtidigt som det krockar med en påfrestande bullermiljö.

Så hur kan vi ta tillvara på intresset för att skapa ljud istället för att bara sätta stopp för det? Varför inte prova att skapa små ljudstunder på en annan plats än vid matbordet, t ex på en matta när vi väntar på att äta. Plocka fram t ex köksredskap av olika sorters material, hitta ett sätt att introducera hur en sked, en träslev och en visp låter mot en tallrik eller ett lock. Ta in material när ni går på skogspromenad. Undersök. Spela in ljud.

Vad är ljud, kroppsljud, tystnad, vardagsljud, oljud, musik? Hur skulle ni kunna vidareutveckla ljudskapandet ytterligare? Estetiskt, tekniskt, digitalt.

Inspiration

På skolverkets hemsida finns inspiration hur vi kan arbeta med ljud ”Utforska ljud i förskolan

Kanske kan filmen Music for One Apartment and Six Drummers med Sound of Noice, inspirera.

2 Kommentarer on “Mia och skeden

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *