Barn och skärmar – vad säger forskningen?
I en värld där nu digitala medier, skärmar och AI alltmer är en självklar del av barns vardag, är det viktigare än någonsin att förstå hur skärmanvändning påverkar barns utveckling. The Handbook of Children and Screens (pdf) sammanfattar den senaste forskningen om just detta – från spädbarnsåren till tonåren. Särskilt i ljuset av kommande förändringar av läroplanen för förskolan.
Boken samlar insikter från forskare, läkare, psykologer och pedagoger och ger en bred bild av hur digitala medier påverkar barns kognition, fysiska och mentala hälsa, samt deras sociala och emotionella utveckling. Det är en omfattande antologi om barn och skärmar, och borrar i hur digitala medier påverkar barns och ungdomars liv. Den är indelad i sektioner som täcker en rad ämnen, från kognitiv utveckling och mental hälsa till digital politik, föräldraskap och utbildning.
Den betonar vikten av digital kompetens, ansvarsfull användning och behovet av att skydda barns rättigheter och välbefinnande i den digitala världen, samtidigt som den erkänner både möjligheter och risker som tekniken medför. Syftet är att ge forskare, förskolepedagoger, lärare, föräldrar och beslutsfattare en verktygslåda för att förstå och hantera effekterna av media på barn och uppmuntra till strategiska diskussioner och åtgärder på både lokal nivå som nationellt.
Några av frågorna kan ju tyckas självklara såsom att det är både kontexten och vad det är som händer på skärmen som är avgörande – inte just skärmen. Det är aspekter som tyvärr verkar försvinna i den nuvarande debatten.
Men att det blir också viktigt i både verktygen och applikationen att de uppmuntrar användarna på rätt sätt, och inte förstärker skadliga beteenden. Viktigt inspel till alla oss praktiker, edtech-branschen och forskare.
”First, media content is an important moderator of media effects. By about 2 years of age, associations between screen time and cognitive skills are generally neutral or positive for child-directed educational media (i.e., media designed for children with an intent to incorporate informational content), especially when compared to noneducational entertainment (i.e., child-directed media without substantive informational content) or adult-directed content.”
Samt
”On the one hand, using media together can increase children’s learning from media; on the other, solitary media use (by the parent or child) can disrupt ongoing parent-child interactions and children’s play”
Viktigt är väl att komma ihåg att det inte finns någon definitiv forskning, men det är både roligt och intressant att se så många olika forskningsfält i en och samma publikation – och att de framhåller själva att det är viktigt att vi alla ”…främjar en balanserad inställning till digitala medier som maximerar fördelarna och minimerar riskerna för barn.”

Studion i Google’s Notebook LM
Jag använde AI i Google NotebookLM för att navigera och analysera den 646 sidor långa antologin, med fokus på kopplingar till förskolan. AI hjälpte mig att sammanfatta kapitel, identifiera nyckelteman och extrahera insikter om hur digitala medier påverkar de yngsta barnens lärande och utveckling.
Jag kan verkligen rekommendera verktyget för att borra i texten och att ta hjälp av din assistent för att hitta kopplingar till ert utvecklingsarbete.
