UNESCO har publicerat ett material med nio riktlinjer om hur förskolan och skolan kan/bör förhålla sig till det institutionella lärandet efter Covid19 och framtida pandemier. Deras rapport heter Education in a post-COVID world – Nine ideas for public action. (pdf)
Per Falk, processledare på Kvasar, har skrivet ett par tankar kring dessa riktlinjer på sin blogg. Där lyfter han bland annat upp exemplet när förskolebarn fick vara med och tillverka visir för sjukvård och äldreboenden i Sundbyberg.
Han avslutar sin text med att visa den film som ett filmbolag gjort om makerörelsens aktiviteter under pandemin.
Making a better now
Filmbolaget Prodigium Pictures har porträtterat makers världen över i en kortfilm. Där de/vi på olika sätt bidrar med material eller tillverkning av PPE (Personal Protective Equipment). För oss var det självklart att det här kunde vara förskola också – att veta, att göra, att vara och att leva tillsammans.
Och som även UNESCO skriver i sin rapport…
Now is the time for intelligent collective action.
Sahle-Work Zewde – President of the Federal Democratic Republic of Ethiopia
Chair of the International Commission on the Futures of Education
Education in a post-COVID world – Nine ideas for public action