Blogginlägg i fyra delar om STEAM. Eva Tuvhav Gullberg undersöker hur naturvetenskap, teknik, ingenjörskonst, konst och matematik kan sammanflätas i förskolans pedagogiska arbete. Vi utforskar hur STEAM kan väcka barns nyfikenhet, stimulera kreativitet och skapa en meningsfull kontext för lärande. Varje blogginlägg avslutas med en möjlighet för dig och arbetslaget att reflektera, utmana och inspireras vidare i ert arbete med STEAM.
Del 1: Här kommer STEAM
Del 2: Nyfikenhet som drivkraft
Del 3:
Del 4:
STEAM innebär ett holistiskt och tvärvetenskapligt synsätt där vi inte behöver kategorisera, jämföra eller tänka status vad gäller olika ämnen. Vi använder de kunskaper och erfarenheter som vi behöver för att lösa en situation eller ett problem.

Det låter väldigt enkelt, eller hur? Problemet är att vi som vuxna redan har bestämda och ibland förutfattade meningar kring olika fenomen genom våra tidigare erfarenheter och upplevelser.
Det kan vara bekvämt att köra på som vanligt men kan vi det när klimatkrisen knackar på dörren, när krig och våld kryper närmare och när vi ser hur demokratier faller runtom i världen?
Vår uppgift är att ge varje barn oavsett genus, klass eller andra förutsättningar de verktyg de behöver för att skapa intresse för teknik, för matematik, för estetik och för naturvetenskap. Vi behöver fördomsfritt tråckla, sy och koppla ihop olika ämnesområden för att få ett vidare perspektiv och därmed utveckla ny kunskap. När vi genom undervisningen i STEAM korsbefruktar de olika ämnesområdena uppmuntrar vi barnens öppenhet och nyfikenhet för att tänka i nya outforskade banor.

Vuxenvärldens stress, negativa upplevelser, rutiner och snäv planering ökar risken för att vi stänger ute möjligheter som finns mitt framför näsan på oss. Vi hastar förbi öppna dörrar till förundran och frön till kunskap. I den negativa spiralen börjar omdömet svikta om vad som är viktigt och det vi vill stå upp för.
Nyfikenheten och öppenheten finns där i barnets blick på omvärlden. Det är en hoppfull och kärleksfull blick. Vi behöver se, vårda, visa omsorg och ta tillvara den blicken. Utifrån den öppna blicken kan vi uppgradera vår egen blick. Vi har något att lära av barnen.
Kanske det är dags att skruva ner för högt ställda ambitioner och skruva upp nyfikenheten, lekfullheten och det öppna sinnet för att optimera möjligheterna till en positiv omvärld.

Vi kan skicka vår inre kritiker på semester och lyfta fram den nyfikna och orädda kreatören.
– Åh, den där låten blir jag nyfiken på!
– Vad spännande med Makey Makey!
– Snickra en pall det har jag aldrig gjort, det vill jag testa!
För att kunna göra det krävs att vi vågar ta en ton fast vi tycker vi inte kan sjunga och slå i en spik fast vi anser att vi har tummen mitt i handen.
Som nyfikna människor kommer vi att både göra nya upptäckter men vi kommer med all säkerhet även att snubbla. Misstag kan leda till en ny spännande avtagsväg vi annars aldrig upptäckt. Det är både forskarens och konstnärens arbetsvillkor för framgång.
Det är i sprickorna ljuset blir synligt som Leonard Cohen skriver i sin låt Anthem ”There is a crack, a crack in everything. That´s how the light gets in.”

I undervisning utifrån STEAM närmar vi oss barnets, forskarens, konstnärens och ingenjörens nyfikna sätt att förstå och utforska världen. Genom lek, experiment och frågor testar vi och formulerar hypoteser. Genom det förhållningssättet kan vi upptäcka nya samband och utveckla kunskap för att kreativt skapa lösningar som vi inte trodde var möjliga.
Genom STEAM kan vi tillsammans med barnen dansa matematik eller konstruera en bro i lera vilket utvecklar kunskaper i såväl teknik, design som konstruktion. Likt flugor behöver vi mångfacetterade glasögon för att få syn på hur saker och ting hänger ihop. Det är den nyfikna och öppna holistiska synen i STEAM som skapar hoppfulla förutsättningar för att utveckla kreativitet och lösa de problem vi står inför.

UTMANING
För pedagogerna
Associationer
Skriv snabbt ned fem ord du associerar till vart och ett av de olika ämnena i STEAM
- Naturvetenskap
- Teknik
- Ingenjörskonst
- Estetik/konst
- Matematik
Diskutera med dina kollegor vad ni kommit fram till.
Olika perspektiv
- Ta fram en stol som finns i rummet.
- Observera noggrant hur den ser ut.
- Beskriv den för varandra.
- Ta sedan vart och ett av ämnesorden i STEAM och beskriv den utifrån ett perspektiv i taget, d v s naturvetenskap, teknik, ingenjörskonst, estetik och matematik.
- Reflektera och diskutera med varandra.
För barnen
Nyfiken på
- Ta fram ett föremål som ni tror barnen aldrig tidigare sett, till exempel en gammal sladdtelefon, en grammofon, en manuell kaffekvarn eller en skrivmaskin.
- Låt föremålet stå framme så barnen själva kan få undersöka, experimentera och ha hypoteser hur och vad den kan användas till, vad föremålet är gjort av, var det gjordes och av vem eller vilka och när.
- Undersök senare tillsammans utifrån de olika ämnesområdena i STEAM.
INSPIRATION
Lyssna på Harriet Aurell här som lär ut teknik till barn och vuxna så att alla kan hänga med.

Läs boken Dans som undervisning av Paul Moerman

Dans Pedagogik Estetik Etik – Teori och metod,
Paul Moerman, Studentlitteratur 2021
Under 2025 kommer fler blogginlägg om tankar kring STEAM här på Kvasar Makerspace hemsida.
Önskar er alla en fortsatt nyfiken och utvecklande termin!
Eva Tuvhav Gullberg
Funderingar och frågor, hör gärna av er här eller eva@tuvhav.com