Välkommen till Kvasar!

  • Hem
  • Om Kvasar
    • Vill du veta mer?
    • Foton
    • Illustrationer
    • Jobba hos oss
    • Makerfesto
    • GDPRs dataskyddspolicy
  • Lärlabb
  • Makerpedagoger
    • Vilka är de?
    • Makerkit
    • LCL – Learning Creative Learning
      • Tema konstruktion
      • Tema robot
      • Tema geometri
      • Tema estetik
    • Följeforskning
  • Blogg
  • Digital kompetens
    • Digital kompetens och makerspace – läroplanen, begrepp och definitioner
    • Bas – Tillägg – Expansion
    • Förhållningssätt till digitala verktyg och digital kompetens
  • Material
    • Diverse instruktioner och material för nedladdning
    • AI i förskolan
    • 3D-printing
    • Green-screen
    • Kulbana
    • Källkritik
    • LCL – Learning Creative Learning
      • Tema konstruktion
      • Tema geometri
      • Tema robot
      • Tema estetik
    • Ledarskapet
    • Legovägg
    • Lego WeDo
    • Makermindset och ramverk för lärande
    • Nätis
    • Pedagogisk idé
    • Programmering
    • Tramsbot
    • Tillgänglighet
  • Boka
  • Hitta hit
  • Kontakt

Gallery

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Negat enim summo bono afferre incrementum diem. Praeclarae mortes sunt imperatoriae; Duo Reges: constructio interrete.

Istic sum, inquit. Sed ille, ut dixi, vitiose. Ea possunt paria non esse. Videsne quam sit magna dissensio? Egone quaeris, inquit, quid sentiam? Verum hoc idem saepe faciamus.

Tillgänglighet – Bredda basen

306881178 529381619040456 1644766380176333639 n

Om förundran

En humla på en blomma
Estetik Teknik 1

Make Space

Dekorativ bild

Instagram

kvasarmakerspace

”High degree of digital competense, low level of ”High degree of digital competense, low level of screen time”

I fredags fick vi äran att sprida Kvasars och Sundbybergs förskolors devis internationellt. 
Utvecklingsledare Per Falk och projektsamordnare Caroline Örtlund tog emot en delegation med representanter från  Göteborgs universitet, Turkiets utbildningsdepartement och UNICEF. 

Kvasars berättelse och systematik kring hur vi paketerar och sprider metodik för digital kompetens och tillgängligt lärande som en demokratifråga vill vi ska kunna lämna både avtryck och inspiration. 
Utanför såväl Sundbybergs som Sveriges gränser.
Visste ni att våra makerpedagoger är nominerade Visste ni att våra makerpedagoger är nominerade till GULDÄPPLET för deras eminenta teaminsats för Sundbybergs kommunala förskolor! Vi hejar och håller alla tummar och tår för att de kammar hem utmärkelsen. 
Lämna gärna en peppig kommentar här nedan till våra stjärnor: Aicha, Christina, Ewa, Helena, Jalileh, Nadia, Nataya, Pegah och Yoshiko! 💫
I onsdags gick makerpedagogerna första workshop f I onsdags gick makerpedagogerna första workshop för läsåret av stapeln. 
Utöver kära återseenden för gamla ansikten så har vi nu en ny makerstjärna i gänget. Varmt välkommen till makerpedagog Nataya som kommer från enheten Milot/Granatäpplet!💫

Mycket tankekraft gick åt att verbalisera och konkretisera innebörden av SARA som är essentiella delar i analog programmering. 
Kan du gissa vad SARA står för? Kommentera här nedan! 👇🏼
Barnen skulle hämta någonting som fånga deras i Barnen skulle hämta någonting som fånga deras intresse och som de ville se närmare på. Det blev både myra, spindel, blåbär, näver, löv och mossa.
-Myran springer bara iväg!
Det är lättare att utforska mossa istället för myran. 

Våra förstoringsburkar och digitala förstoringsverktyg använd både i skogen, ute på gården och inne nästan dagligen. 

Det för att hjälpa barnen att utforska och lära sig om olika material och strukturer på ett visuellt och taktilt sätt.
 
Makerpedagogen Ewa

#utforska 
#förstoringsägg 
#studera
Idag fortsätter arbetet med skattningen kring dig Idag fortsätter arbetet med skattningen kring digital kompetens på bl.a Forskarens förskola, emellan möten med olika arbetslag lägger jag planen och förbereder förskoleenhetens workshop kring analog programmering som sker på vår utvecklingsdag. En aktiv dag för en makerpedagog 🤖😅
//Aicha 
#makersbg 
#analogprogrammering 
#sundbybergsförskolor 
#utveckling
Idag befinner jag mig på Kvarnkullens förskola d Idag befinner jag mig på Kvarnkullens förskola där jag tillsammans med arbetslagen går igenom det digitala skattningaverktyget som staden har. Många bra diskussioner och ökad förståelse kring de olika begreppen sker. Hur går vi tillväga för att integrera materialet i den dagliga verksamheten och hur kan vi arbeta tvärdisiplinärt?? //Makerpedagog Aicha 🤖
#makersbg 
#skattningaverktyg 
#sundbybergsförskolor
Äntligen dags igen! Varje torsdag kommer jag (Ewa Äntligen dags igen!
Varje torsdag kommer jag (Ewa) med en barngrupp till Kvasar för att utforska digital kompetens.

Idag var det så härligt att se barnen första möte med allt Lego och Duplo.
Jag hann inte visa hela Kvasar, för barnen var som uppslukade av sitt utforskande och lärande i Legorummet.

-Får vi komma tillbaka hit?
-Jag vill vara här mera!
-Det var jätteroligt!
-Så fint det är här!
-Du kan bo i det hörnet så bor jag här. (barnen kunde flytta in)😀

Makerpedagogen Ewa 

#duplo 
#legowedo 
#utforskandebarn
🌟 Inspirerande dag hos Sundbybergs förskolor o 🌟 Inspirerande dag hos Sundbybergs förskolor och på Kvasar! 🌟

Idag höll vi vår återkommande inspirationsföreläsning och workshop för nyanställda pedagoger och chefer, och det var en riktig succé med bra samtal och kniviga frågor! 💼🌱

Vi fick chansen att dela med oss av våra tankar kring lärmiljöer, strategier samt tips och tricks för att skapa inkluderande miljö med olika verktyg för alla barn - oavsett ålder. 🌈👶🪁. Extra roligt var att få bjuda på ett kreativt moment med lego och datalogiskt tänkande. "-Oj, vad svårt det är med instruktioner!" 😊🧩💡

Att se alla kollegor använda Lego för att lösa problem och stimulera sitt kreativa tänkande var otroligt inspirerande. 🧠🔗

Tack till alla som deltog och bidrog till diskussionen! 🙌 🚀💫

ps. extra roligt med kollegan som levererade en illustration på temat! Tack!

(Med tanke på temat på föreläsningen så är detta inlägg skrivet med hjälp av ChatGPT 🤖)

#makersbg #förskola #DatalogisktTänkande #sundbybergsförskolor #lifelongkindergarten #lego
Ny termin...nya utmaningar och planeringar. Under Ny termin...nya utmaningar och planeringar. Under terminens första veckor har jag haft uppstartsmöte med inspiratörerna och biträdande rektor. Vi diskuterade upplägg, uppdraget och höstens planering kring workshops och besök på kvasar. En spännande och utvecklande höst väntas😊🤖// Makerpedagog Aicha 
#makersbg 
#planering
#sundbybergsförskolor
Igår hade jag en träff på Kvasar med inspiratö Igår hade jag en träff på Kvasar med inspiratörerna från Storskogen där de fick bland annat gå runt och bekanta sig med miljön. Härligt med samtal där man kan bli inspirerad av varandra och delge tillvägagångssätt att möjliggöra besök med barngrupperna. Ser fram emot samarbetet med dessa ambitiösa själar.
/makerpedagog Pegah
Idag har jag fått sitta med då en av våra emine Idag har jag fått sitta med då en av våra eminenta makerpedagoger, Nadia, introducerade ritprogrammering med bluebot för en grupp barn. Jag fick uppleva ett klockrent exempel på hur vi i förskolan kan möjliggöra för en likvärdigt tillgänglig lärmiljö för alla barn, oavsett funktionsförmåga. Att kombinera estetik, matematik och robotik med språkstärkande såväl som kognitivt tydliggörande bildstöd kan vara ett undervisningsupplägg för att ge barnen tillgång till hög grad av digital kompetens med låg grad av skärmtid utifrån förskolans kompensatoriska uppdrag. 
Tack Nadia!🙏🏽
/Projektsamordnare Caroline
Från start till mål. Förbereda material ingår Från start till mål.
Förbereda material ingår i en makerpedagogs vardag. Här har en legovägg tagits för att sättas upp på annan plats. Plattorna har preppats genom att limrester har tagits bort. Nu ska dessa plattor fästas på en mdf-skiva för att sen sättas upp på en vägg igen. Genom att sätta plattorna på en skiva underlättas en förflyttning av väggen, om det skulle önskas.
//Makerpedagog Aicha 🤖
#åranvändning
#legovägg
#makersbg
Hur kan vi designa metodik för att närma sig und Hur kan vi designa metodik för att närma sig undervisningsupplägg inom ramen för adekvat digital kompetens, i synnerhet för de kollegor som kan uppleva en hög tröskel till arbetssätt inom just den digitala kompetensen?
Läs makerpedagog Yoshikos beskrivning av hur hon har gått tillväga. Och se till att ta del av hennes intressanta reflektioner utifrån arbetet med SPSMs tillgänglighetsmodell. Ni hittar inlägget här: https://kvasarmakerspace.se/2023/08/09/undervisning-for-pedagoger/ eller på Kvasars hemsida: kvasarmakerspace.se
Vad får dig att känna förundran? Och vad hände Vad får dig att känna förundran? Och vad händer med oss om vi låter den gå till spillo? Om vi glömmer bort att stanna till för att bekräfta den där diffusa men ändå kraftfulla och nästan hisnande känslan som kan försvinna lika snabbt som den sköljer över oss om vi inte tar den tillvara? Eva Tuvhav Gullberg, konstnär och atiljerista, har nu publicerat det första av fyra inlägg i en bloggserie om förundran. Läs den här: https://kvasarmakerspace.se/2023/08/17/om-forundran-i-en-tid-av-artificiell-intelligens-och-robotik/ DESSUTOM kan Sundbybergs kommunala förskolor nu delta i en tävling där ett arbetslag kan vinna en föreläsning och workshop till sitt arbetslag! Vilken drömstart på läsåret 23/24!! @tuvhav
Utvecklingsdag på Kvasar för förskolorna i Söd Utvecklingsdag på Kvasar för förskolorna i Södra Rissne med workshop och teori kring temat- mikroskop. 

Vi tog inspiration från makerpedagogen Christina på lilla Alby och hennes blogginlägg om hur man breder bassen med mikroskop. 

Dessutom fick pedagogerna jobba med fraktaler och analog programmering  genom att lägga mönster utifrån utskrivna bilder.

Härlig start på terminen med viktiga och intressanta diskussioner om hur vi formar våra miljöer med tanke på tillgänglighet och språkstärkande arbetssätt.
/Makerpedagogen Nadia 

#makersbg #fraktal #analogprogrammering
Vad gör en utvecklingsledare egentligen? Ja, ibla Vad gör en utvecklingsledare egentligen? Ja, ibland så rycker man ut och bidrar med tid och kompetens genom att sätta upp början på en legomiljö på förskolan Kvarnkullen.

Legovägg #20 

Man avlastar systemet och förverkligar andras projekt och idéer.

Här är det yngrebarnavdelningen Snigeln som ska jobba med konstruktion och problemlösning i höst!

Ett av många sätt att jobba med "hög grad av digital kompetens men låg grad av skärmtid!"

#lego #förskola #makerspace #makersbg
Hur designar vi tillgängliga lärmiljöer som bju Hur designar vi tillgängliga lärmiljöer som bjuder in till undersökande och utforskande inom ramen för det vi menar är adekvat digital kompetens?
Makerpedagog Christina har skrivit ett blogginlägg om hur hon introducerar ett av våra basområden, mikroskop, i miljön utifrån ställningstagandet att digitala verktyg ska ingå i barnens tillgängliga lärmiljö under dagens alla timmar. 
Hög grad av digital kompetens, låg grad av skärmtid. 
Läs inlägget här: https://kvasarmakerspace.se/2023/06/19/bredda-basen-med-mikroskop/
Idag ville barnen skapa film i Green Screen. Så h Idag ville barnen skapa film i Green Screen.
Så här blev resultatet!

Det är fantastiskt att få vara medforskare och tillsammans bygga på varandras idéer barn/pedagog.♥️♥️

Barnens idé var bla att hälla vatten!⭐️⭐️

Makerpedagogen Ewa 

#greenscreen 
#skapandeiförskolan
13-14 juni hölls konferensen Framtidens Lärande 13-14 juni hölls konferensen Framtidens Lärande Väst vid Karlstads universitet. Sundbybergs förskolor hade förmånen att delta genom både föreläsning och seminarium under dagarna. I ett sammanhang med drygt 2500 deltagare hade vi ynnesten att dela med oss av hur vi arbetar med ”Tillgänglighet och digital kompetens som en demokratifråga”, ”Designa tekniktäta och tillgängliga lärmiljöer” och ”Läranderevolutionen ligger fortfarande framför oss -om makerspace i förskola”. 
Utvecklingsledare Per Falk, biträdande rektor Camilla Pettersson och projektsamordnare Caroline Örtlund var stolta ambassadörer för Sundbybergs förskolor och inte minst mottagare av priset för Sundbybergs förskolors utmärkelse av Guldtrappan! #guldtrappan #framtidenslärande
Idag levererade jag då äntligen de färdiga "Hug Idag levererade jag då äntligen de färdiga "Hugo korgarna" till mina kollegor i enheten.  Min kollega Ilona har berättat om det arbete hon har gjort och inspirerat våra övriga två förskolor i enheten, Kvarnkullen och Forskaren , att påbörja arbetet kring källkritiskt förhållningssätt med de yngre barnen. Korgarna kommer färdiga med material så att barn och pedagoger kan börja arbeta, samtala och utforska direkt. Det ska bli så spännande att följa det fortsatta  arbetet kring Hugo.//Makerpedagog Aicha 🤖
#makersbg 
#källkritisktförhållningssätt 
#spsm
#tillgänglighet
#delakultur
Ladda mer... Följ på Instagram

Kvasar Makerspace

En kvasar är en extremt ljusstark och aktiv galaxkärna.

Ett makerspace är en verkstadsliknande miljö för skapande. Där kan man arbeta på projekt, dela erfarenheter och kunskap, samarbeta eller bara bolla idéer med varandra. Verksamheten är dynamisk och formas efter de personer som använder utrymmet och efter de behov som uppstår.

Läs mer om våra workshops och lärlabb här!

Gallery

U6A2701
U6A2701
U6A2686
U6A2686
U6A2661
U6A2661
U6A2572
U6A2572
U6A2148
U6A2148
U6A1943
U6A1943
hela ganget farg med natis mini
hela ganget farg med natis mini
vinkande natis scaled
vinkande natis scaled

Kontakt

Kontakta oss på kvasar@sundbyberg.se

Eller ring oss på 0700-87 61 31

Läs mer om vilka Creative Commons-licenser vi använder på https://kvasarmakerspace.se/om-kvasar/
Translate »

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more:

  • Hem
  • Om Kvasar
    • Vill du veta mer?
    • Foton
    • Illustrationer
    • Jobba hos oss
    • Makerfesto
    • GDPRs dataskyddspolicy
  • Lärlabb
  • Makerpedagoger
    • Vilka är de?
    • Makerkit
    • LCL – Learning Creative Learning
      • Tema konstruktion
      • Tema robot
      • Tema geometri
      • Tema estetik
    • Följeforskning
  • Blogg
  • Digital kompetens
    • Digital kompetens och makerspace – läroplanen, begrepp och definitioner
    • Bas – Tillägg – Expansion
    • Förhållningssätt till digitala verktyg och digital kompetens
  • Material
    • Diverse instruktioner och material för nedladdning
    • AI i förskolan
    • 3D-printing
    • Green-screen
    • Kulbana
    • Källkritik
    • LCL – Learning Creative Learning
      • Tema konstruktion
      • Tema geometri
      • Tema robot
      • Tema estetik
    • Ledarskapet
    • Legovägg
    • Lego WeDo
    • Makermindset och ramverk för lärande
    • Nätis
    • Pedagogisk idé
    • Programmering
    • Tramsbot
    • Tillgänglighet
  • Boka
  • Hitta hit
  • Kontakt