Högläsning – Att möta barnens förundran till ordet
Alltmer tyder på att det är i samtalet som den mesta språkutvecklingen bor. En internationell studie, där bl a Stockholms universitet ingår, visar att för varje 100 extra yttranden som barnet får höra per timme, säger det själv 27 fler yttranden. Det innebär att när vi läser för barnen i förskolan så ökar vi markant barnens förutsättningar för en god språkutveckling om vi dessutom öppnar upp för möjlighet till samtal kring litteraturen vi läser. Utifrån ett tillgänglighetsperspektiv behöver dessutom barn i förskola olika konkreta material att förhålla sig till i samtalet. Det kan handla om allt från visuellt stöd, bildstöd, till konkret lek- och skapande material för att stimulera det taktila lärandet.
Den här workshopen avser väva samman högläsning och deliberativa samtal med estetik och skapande, inramat av didaktiska vägval som hållbarhet, tillgänglighet och språkutveckling. Det vi önskar undersöka är olika sätt att närma sig ordet, högläsningen och barnets relation till sagan. Materialet vi kommer utgå ifrån är Vem ser Dim?” av Maria Nilsson Thore och undersöka ingångar till berättelsen och ägarskapet av karaktärerna där.
Läs: Att prata med barn avgörande för språkutvecklingen – Stockholms universitet som är en sammanfattning av studien: https://www.pnas.org/doi/epdf/10.1073/pnas.2300671120
Titta på: The 4 P’s of Creative Learning – Passion
Tema ordet – Hållbar och tillgänglig fantasi
Studera bilden med Dim. Vad vill Dim? Hur känner sig Dim? Vilken sorts vän eller kompanjon skulle Dim behöva? Vilka egenskaper behöver vännen ha?
Fyll sedan i din designmall. Vad heter det kompisdjur du tänker att Dim behöver? Vilka egenskaper kan kompisdjuret behöva som möter upp Dims behov och känslor?
Här finns förslag på ett antal frågor att reflektera över.
- Hur kan vi via estetiken och kreativiteten bjuda in barnen till samtal utifrån högläsning och litteratur?
- Vad behöver jag som vuxen tänka på för att utmana barnens tankar och berättande utifrån sagan?
- Utifrån filmklippet om passion med Mitch Resnick hur kan jag som vuxen använda förundran som verktyg för att stärka barnens intresse för berättelser?
- På vilket sätt kan vi märkvärdiggöra barnens frågor kring hållbarhet och framtidstro via högläsning och deliberativa samtal?
- Hur gör jag undervisning av sagor och berättelser tillgänglig för alla barn?
- Vilken skillnad gör det för språkutvecklingen när barn blir delaktiga i berättandet av en saga?
Vi inleder träffen med att alla får en chans att presentera sitt kompisdjur till Dim och visa upp sin designmall. Varje person får max 3 minuter att berätta om sin figur och dess egenskaper. Det är snabba och prestigelösa presentationer som gäller.
Tex:
- Namn och förmågor på mitt kompisdjur
- Det här kan den bidra och hjälpa Dim med
- Hur gick dina tankar under designprocessen? Lärdomar och känslor under arbetet?
- Vad kan nästa steg vara?
Sedan kommer vi att skapa kompisdjuren med natur- och återbruksmaterial för att lyfta fram figurens olika förmågor.